- Project Runeberg -  Bidrag till skådespelarkonstens och dramatikens historia /
214

(1890) [MARC] Author: Frans Hedberg
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

och han nödgades därför att framföra sina tonvikter
genom att utdraga tonen i stället för att höj*a den,
hvilket naturligtvis gjorde hans föredrag matt och
släpande. Det saknades därför icke mäktiga stämmor, som
uttalade sig emot hans uppträdande i tragiska roller
och som i flera af dessa funno honom rent af
löje-väckande, och likväl visste han att just i dessa roller
inför den stora publiken fira utomordentliga triumfer.
Och hvarför? Jo därför att han rådde öfver en säker
teknik, därför att han utvecklade en oerhörd energi,
egde ett skarpt förstånd, en beräkning och en
sinnesnärvaro, som aldrig lemnade honom i sticket. Och han
använde äfven — låtom oss ej dölja det — en mängd
konstgrepp, som fingo ersätta hvad naturen hade nekat
honom. Så sökte han alltid vid sitt första inträde på
scenen att inverka på ett slående sätt och att absolut
imponera på mängden, tvinga den att uteslutande
sysselsätta sig med honom, hvilket han åstadkom genom att
med sitt stumma spel draga åskådarnes ögon bort
ifrån de medspelande. Härvid kommo honom hans
uttrycksfulla minspel, hans präktiga ögon och hans
vackra, alltid rörliga händer förträffligt till pass, och
det var en allmän åsikt bland publiken, att när Iffland
var inne på scenen, såg man ingen af de andra
skådespelarne. Vidare sökte han att verka förnämligast genom
kontraster, genom att spela och tala direkt till publiken,
genom att kittla den med öfverrasktiingar, som till
exempel att alldeles kasta bort en replik, som man väntat
skulle framhållas, eller också att framhålla en som man
annars aldrig skulle hafva lagt märke till.

Och likväl var denne man en utmärkt teaterledare
och en förträfflig lärare. Man skulle tycka att en sådan
karaktärssvaghet som den nyss omtalade borde vara i
hög grad betänklig hos en man, som stod i spetsen för
en inflytelserik skola; men här måste man dock, om
man vill vara rättvis, göra åtskilnad emellan hans lära
och hans exempel. Exemplet var icke det bästa; men
de konstgrepp till hvilka hans i yttre måtto bristfälligt
utrustade personlighet och hans högt uppdrifna
konst-närsfåfänga förde honom, upphöjde han dock aldrig till

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 01:28:39 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/fhbts/0230.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free