- Project Runeberg -  Bidrag till skådespelarkonstens och dramatikens historia /
245

(1890) [MARC] Author: Frans Hedberg
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

Men denna förfärliga händelse kunde icke stäfja
hofvets lust efter teatraliska förlustelser. Kungen var
till och med betänkt på att låta uppföra ett nytt
operahus, också i »Dronningens Have», fastän icke på samma
ställe som det afbrända, och denna gång af sten.
Grunden därtill lades under hans sista lefnadsår, men vid
hans död den 25 augusti 1699 afstannade arbetet.

Det nya seklet ingick med något bättre utsikter
för det danska teaterväsendet, ehuru väl Fredrik IV
icke heller förnekade sin afgjorda förkärlek för det
utländska och hade både ett franskt skådespelarsäl lskap
och en italiensk opera i sin sold. Äfven de
kringvandrande sällskapen åtnjöto skydd och rönte ett
välvilligt mottagande. Så uppträdde det Velthenska
skådespelarsällskapet i Köpenhamn 1707, och 1712 eller
1713 blef den genom Holbergs »Hexerie eller blindt
Allarm» bekante Samuel von QvOTEN, priviligerad
»komödiespelare» därstädes och fick den 13 januari 1716
kunglig tillåtelse att »som Oculist, Sten- och
Bråck-skärare samt Tandutdragare bruka och exercera
sin konst här i staden», — binäringar som alls icke
voro ovanliga för den tidens teaterdirektörer.

Vintern 1718—19 gaf det »verldsberömda,
högtyska compagniet» under Spiegelberg föreställningar
i Köpenhamn, i »Broläggersträdet», där de
vidunderligaste Hufvud- och Statsactioner uppfördes och
där ekvilibrister och »starka män» uppträdde omvexlande
med skådespelarne. Men nu började också bristen på
ett nationelt skådespel kännas allt starkare och tyngre,
och när freden ändtligen afslöts i juli 1720, var man
allvarligt betänkt på att skaffa allmänheten ädlare och
bättre uppfostrande förströelser än de hittills erbjudna.
Härvidlag uppträder som hufvudperson Ludvig
Hotberg, hvilken i förening med den franska truppens
maskinmästare och teatermålare, Etienne Capion och
dess förnämste skådespelare, Montaigu, lade grund till
»den danska skådeplatsen», hvilken således allra först för
sin framkomst har att tacka det kungliga privilegium,
som tilldelats och under en följd år begagnats af de
franska skådespelarne.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 01:28:39 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/fhbts/0261.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free