- Project Runeberg -  Filosofien i Norden : til oplysning om den nyere tænknings og videnskaps historie i Sverige og Finland, Danmark og Norge /
329

(1919) [MARC] Author: Anathon Aall
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - IV. Filosofien i Norge - 13. Retsfilosofiske arbeider og diskussioner

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

1918. No. i. fii.osofien i norden. 329

veien. Aarsakstrangen har sprunget like ut av denne trang til at beherske
omverdenen. Forfatterens forsøk paa at opspore ytringer av
absoluthets-tænkning i dens forskjellige former faar ham til at gjøre streiftog ind paa
mange omraader og utvikle flere selvstændige hypoteser om sociale og
filosofihistoriske emner. En særlig opmerksomhet vier han studiet av de
religiøse idéer. Kapitlet om kvinden byr her paa træffende iagttagelser,
og i denne sammenhæng føres frem flere vækkende tanker. En svakhet er
at det videnskabelige billede av veksten for de religionshistoriske størrelser
blir tegnet efter systematiske linjer, ikke efter historiske oplysninger. Den
psykologiske konstruktion av trosforestillingene som forfatteren utvikler paa
en original maate, blir paa den maaten nok logisk i orden, men det kan
reises tvil om det historisk rigtige i helhetsbilledet. Forfatteren uttaler at
den største revolution i menneskets aandsliv er den fra fatalisme til magi.
Men er det saa givet at Ananke-forestillingen regelmæssig i folkekredsene
har gaat forut for magi? Flere av disse begreper kan ifølge en naturlig
historisk antagelse ha gaat side om side. A. peker paa den naturlige
tendens hos naturmennesket til at antropomorfisere. Tingene faar en vilje
fordi menneskene har en vilje. Ophavet til religionen hos de primitive
folk søker A. i tilslutning til denne egenhet. Det ligger paa
viljeskonflik-tens omraade. Den menneskelige vilje har møtt motstand under sit stræv.
Denne motstaaende faktor har menneskene opfattet under synsvinkel av
gudemagter. Guderne har oprindelig negativ virkning. For kraften blir
opfattet som negativ naar den hindrer mennesket i at utfolde sine
viljes-anlæg. I denne religionstilstand førte magien til en forandring. Het det
før: Forbudt, saa lød det nu: Hersk over verden! Mennesket fandt
støtte i religiøse forestillinger for at trumfe sine forsæt igjennem. Et næste
trin i gudsidéens historie er naadd naar man hos guderne tænker sig enhet
i væsen, men absolut forskjel i magt: numenforestillingen opstaar. Paa
samme tid sker inden religionsidéernes ramme en utvikling i retning av
tanken paa en indre absoluthet. De onde magter, den haarde skjæbne blir
overvundet ved at bevisstheten blir overmægtig. Bevisstheten blir en
absolut substans. Det kommer op en lære om en udødelig sjæl. Paa denne
maaten førte en religiøs utviklingslinje til at hævde bevisstheten som det
overmægtige princip. Konsekvensen var at alle ytre kjendsgjerninger blev
relative, ingen vanskelighet ubeseierlig, ingen synd uoprettelig. Men et
overmægtig er endnu ikke et absolut princip. For at forstaa hvorledes
mennesket er kommet til at fastslaa bevisstheten som det absolute,
maa man søke videre om og trænge dypere ned i menneskenaturen.
A. viser til den instinktive følelse hos ethvert individ om at med
bevisstløshet hører alt op, desuten til de uendelige dyp i følelses- og stem-

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 01:45:17 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/filnord/0339.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free