- Project Runeberg -  Folkbiblioteksbladet / 1909 /
150

(1903-1911)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

— 150 —

känsla av moraliskt och socialt ansvar, varför hon med all makt söker
förhindra deras närmande till varandra. Detta lyckas dock ej. Som
sista resurs tillgriper hon då en i hennes egna ögon lumpen handling:
att skriva ett anonymt brev om sonens sjukdom till den unga flickans
far. Detta har dock ingenting annat till följd än sonens alltjämt
stigande misstroende till henne. Hon söker ej försvara sig genom att yppa
den hemlighet hon ensam bär på, ty hon har ej kraft och vilja att
förstöra sonens livsglädje. Så sluter hon för alltid konflikten inom sitt
eget bröst.

Flera episoder i berättelsen äro framhävda med ett synnerligen enkelt
och vackert psykologiskt grepp, så t. ex. sonens tvekan att slita sig från
det gamla hemmet, då han har för avsikt att göra sig livet kvitt, eller
moderns storslagna självövervinnelse, då hon går att uppsöka
tjänsteflickan under dennas väntan på att föda ett barn.

Det finnes ingen allsidig karaktärsskildring i denna bok, där allt
ses ur en enhetlig synpunkt. Själva ämnesbehandlingen, framställningen
1 dagboksform och den impulsiva omedelbarheten giva vid handen, att
den anonyma författaren är en kvinna. Den så ofta upprepade
konflikten mellan moderskärlek och personligt ansvar, en strid mellan enskild
moral och samhällsmoral, ger boken en djup innebörd.

Ernst Ahlgren och Axel Lundegård. Modern. (Albert Bonniers förlag.
Tvenne delar å 1 kr.).

Av Ernst Ahlgrens böcker ha Pengar och Fru Marianne utgivits i
billighetsupplaga. Nu föreligger en ny bak 1i denna serie, Ernst Ahlgrens och
Axel Lundegårds gemensamt utarbetade roman »Modern», vilken som
bekant första gången utgavs är 1888, efter Ernst Ahlgrens död.

De skildrade personerna leva i 80-talets Stockholm. Det är en ung
författare, som saknat värme och moderskärlek 1 sin barndom, och som
därför sedermera fått ett drag av förfrusen blodfattighet över sitt väsen,
parad med en skeptisk levnadströtthet. Modern har förut uppgått i en
enda känsla: kärleken till sin man. Efter dennes död kommer ångern
över försummade modersplikter. Hennes livsintensitet samlar sig nu i
en enda riktning: att söka vinna sonens tillgivenhet och ge honom, den
dissekerande skeptikern, en stark livstro till underlag för sin strävan.
Den tysta, den energiska kampen om sonen hos denna kvinna, vars
natur kräver allt eller intet, är fängslande framställd, med psykologiskt
grepp och i fint avvägd form. Det är dock endast under några få
ögonblick som hon lyckas tina upp sonens bundna väsen. Den som väcker
hans slumrande värme och vekhet till fullt liv är en liten blek,
konturlös kvinna, med vilken han sammanträffat på en badort. Emellertid hör
hon till den kategori av människor med ett halvt känsloliv, som aldrig
vilja ta steget fullt ut, och när hon därför märker att den unge förf.
menar allvar med sin kärlek, drar hon sig tillbaka. Moderns ömhet mot
denna bleka, ythga rodocka förbytes i hat. ty den var framsprungen
endast ur känslan för sonen. Deana nöjer sig emellertid med halvheten,
med att få spela endast vännens och kavaljerens roll. Då känner sig
modern överflödig, och hon rycker sig loss från den samvaro, som för
henne mneburit tillvarons höcesta lycka.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 02:29:13 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/folkbbl/1909/0160.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free