- Project Runeberg -  Folkbildningsarbetet särskilt med hänsyn till skönhetssinnets odling /
104

(1906) [MARC] [MARC] Author: Ellen Key
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - 2:a FOLKET OCH KONSEN

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

104

FOLKBILDNINGSARBETET

poesi borde t. ex. se det med stellarier prydda band,
Cöb-den-Sanderson komponerat till minne af sin dotters födelse,
med det dekorativa blomvalet i samklang med barnets namn!

Det var 1883 som genom Morris och hans vänner
The workers guild (arbetargillet) hade bildats, och 1888
hade det sin första utställning för art and craft (konst och
handtverk). Det gick denna nya rörelse som alla andra
nydaningar: från att ha varit hånad blef den småningom
uppmärksammad, senare modern, slutligen efterhärmad och
därmed försvagad.

Prerafaeliternas upprepare måla taflor, som man helst
sänker ögonen inför men ej af andakt. Och på den
använda konstens område ha de från Morris krets kvarlefvande
börjat motverka det allt lösligare sambandet mellan ändamål
och form. Den bräckliga och buktiga, sökta och slingriga
s. k. Studio-stilen — efter tidskriften af detta namn — är
en korsning af Morris och den på fastlandet uppkomna »nya
konsten», och den syndar allt fräckare mot den grundsats,
som ledde Morris skola: att icke tillverka onyttiga ting för
att få anledning att utsmycka dem utan att måttfullt smycka
nyttiga ting. En af Morris lärjungar har sålunda mot de
lätta och luftiga men ofta obekväma nya möblerna
framhållit, huru Ruskin hela sitt lif behöll sin fars gamla möbler,
liksom jag själf sett, huru Crane hvitmenat sina väggar, ty
äfven de tapeter, han själf skapat blefvo honom obehagliga,
sedan de, under efterhärmarna, urartat till en linjernas
sannskyldiga sjögång.

I förbigående vill jag — också efter ögonsyn —
intyga att Ruskins fäderneärfda mahognymöbler — från slutet
af kejsartiden — genom sin solida och enkla bekvämlighet
just voro ägnade att tillfredsställa hans skönhetssinne, liksom
att lif och färgglädje lysa från Cranes och
Cobden-Sandersons hvitmenade väggar, ty allt som sitter på dem tager
sig sålunda väl ut.

Att rörelsen erhöll efterhärmare, var ej dess egel fel.
Men att den trots sin utgångspunkt — att återge konsten
åt hela folket liksom folket åt konsten — egentligen
endast kom att skapa för de rika, detta berodde på att den

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 02:29:45 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/folkbildn/0116.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free