- Project Runeberg -  Folkens tro om sina döda /
37

(1874) [MARC] Author: Hans Hildebrand
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has been proofread at least once. (diff) (history)
Denna sida har korrekturlästs minst en gång. (skillnad) (historik)

utfördes i detaljer på det orimligaste sätt, hvadan hela
läran blef i vår tidräknings andra århundrade offer
för ett berättigadt gisslande af den obliclkeligt kritiska
Lucianus från Syrien. Han berättar, att Pythagoras
sjelf hade i ett Here-tempel igenkänt den sköld han
under Trojas belägring bar, vid hvilket tillfälle han
hade namnet Euforbos. Sedan dess hade han
existerat som filosof under namnet Hermotimos, hvilken
hade det missödet, att när hans ande en gång hade
öfvergifvit kroppen för att färdas vida i fjärran land,
trodde hans hustru att han var död, hvadan hon
brände kroppen. Pythagoras-Hermotimos gick då
in i en tupp, hvilken man sporde, om det var sant
hvad Homeros berättade om trojanska kriget, men
denne nekade sig veta något därom, ty den tiden
var tuppen en kamel i Baktrien.

De judiska kabbalisterna hade ock en utbildad
själavandringslära och bland de kristna hafva
manicheerna hyllat henne, hvilka, åtminstone enligt
deras motståndares uppgifter, lärde att syndarens själ
gick in i djuren, att den som dödade en fogel eller
råtta, sjelf blef en fogel eller råtta, att den som
skar säden blef i sin ordning ett sädesstrå, att
lekmän, som lefde i äktenskap, förvandlades efter
döden till gurkor och meloner, hvilka kommo, i ett
högre stadium först genom att ätas af de heliga.
I alla dessa fall hafva vi att se förvrängningar af
den ursprungliga folkuppfattningen. I sitt sista
samtal, som blifvit bevarat i dialogen Faidon, uttalar
Platon sin tro, att människosjälen kunde öfvergå i
ett djur, men icke for att ständigt utbyta
tillvarelseformer, utan för att stanna där. »Den själ som all-

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Fri Feb 4 12:37:56 2022 (aronsson) (diff) (history) (download) << Previous Next >>
http://runeberg.org/folketstro/0039.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free