Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Sidor ...
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>
Below is the raw OCR text
from the above scanned image.
Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan.
Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!
This page has been proofread at least once.
(diff)
(history)
Denna sida har korrekturlästs minst en gång.
(skillnad)
(historik)
räkna den drygaste delen af den verldshistoriska
perioden — i vissa fall sker, vare sig döden kommer
genom yttre handling, eller genom en djup, i det
inre verkande smärta.
Det är för öfrigt icke allenast det brahmanska
förbudet och den psykologiska rimligheten, som låta
oss tro på fornåldrigheten af seden, att enhvar följde
mannen i döden. Vi finna samma sed inom den
aflägsnaste forntiden hos andra med Hinduerna
befryndade folk. Enligt de nordiska hjälteqvädena ville
Brynhild icke öfverlefva Sigurd Ormdödaren, utan
hon genomborrade sig med svärdet och qvad:
Bedja månde jag dig
bön en enda,
af mig den skall
sista bönen vara:
gör du så bredt ett
bål å slätten,
att under oss alla
jämnrumt är,
oss som söka
med Sigurd dö.
Tjälla då om bålet
med tjäll och sköldar,
välska dukar bringen
och välska trälar;
bränn då Sigurd
vid sidan min.
Bränn vid Sigurds
sida, den andra,
mina trälar
mycket prydda
två vid hufvud,
två vid fötter,
två hundar
och två hökar.[1]
Skall ej honom då
slå på hälen
salens sköna,
smyckade dörr,
om honom följer
folket mitt hädan;
ej må vår färd
ömklig vara.
Ty honom följa
fem trälqvinnor,
åtta trälar
med ädelt sinne,
fosterträlen[2] min
och fädernet,
som Budle gaf
barnet sitt.
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>