- Project Runeberg -  Folklig Kultur / 1942. Årgång VII /
18

(1940-1942)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

Impressionisternas kampar

Av Erik Blomberg

Våren 1874 utställde en grupp
yngre franska målare på
Boulevard des Capucines i Paris, hos
fotografen Nadar. Bland trettiotalet
deltagare märktes följande
konstnärer: Renoir, Cezanne, Berthe
Morisot, Monet, Pissarro, Sisley och
Guillaumin. Katalogen upptog en
tavla av Claude Monet, som han
benämnde "Impresion. Soleil
le-vant". (Impression. Uppgående sol,
eller friare översatt Intryck,
ögonblicksbild av en soluppgång.) En
kritiker tog upp tavlans titel och
kallade hånfullt utställarna
"im-pressionister". Till att börja med
avvisade de beteckningen för att
slutligen acceptera öknamnet som
ett gemensamt lösenord. Det kom
som vi vet att beteckna en ny epok
i konsthistorien.

Men ännu var det långt dit.
Publiken skrattade och gjorde narr av
tavlorna. Kritiken var inte heller,
med några få undantag, mera
uppmuntrande. En recensent ansåg sig
kunna fastställa att Cezanne led av
delirium tremens.

Då impressionisterna två år
senare, 1876, utställde för andra
gången hos sin framsynte gynnare,

konsthandlaren Duimid Buel på
Rue le Peletier, hälsades de av
allmänheten med gapskratt och
sar-kasmer. I Figaro skrev en kritiker:
"Rue le Peletier har otur. Efter
operabranden har detta kvarter nu
blivit utsatt för en ny olycka. Man
har just hos Durand Buel öppnat
en utställning av — efter vad det
påstås — målningar. Den intet ont
anande gatuvandraren går in, och
för hans förskräckta ögon utbreder
sig ett ohyggligt skådespel. Fem
eller sex vansinniga, bland dem en
kvinna, ha stämt möte för att ställa
ut sina verk."

Deltagarnas antal hade nu smält
ihop till nitton, Cezanne var inte
med, men Degas, Renoir, Monet,
Pissarro och Sisley utställde
alltjämt ett stort antal verk -—■ Degas
inte mindre än 24, däribland
dansscener, en kafébild och interiören
Bomullskontoret, Renoir, Monet och
Pissarro vardera aderton
målningar, mest landskap.

Följande år samlades
impressionisterna och nu under det officiellt
antagna namnet för tredje gången
till en stor utställning, som upptog
fem, sex salar på Rue le Peletier.
Målningar som vi nu vant oss att

18

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 02:33:15 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/folklig/1942/0026.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free