Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - 5. Betydelsen af orden »evighet» och »evig»
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>
Below is the raw OCR text
from the above scanned image.
Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan.
Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!
This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.
parallellställe Matt. 12: 31 och följande. Där säger
Herren, att all sjrnd och hädelse, till och med om
man säger något mot Människosonen, skall förlåtas,
men att den som säger något mot den helige Ande,
honom skall det icke varda förlåtet hvarken i denna
tidsåldern (den nuvarande) eller i den tillJcommande
(den messianska). En sådan människa har nämligen
gjort sig skyldig till en eonislc synd, hvadan hon, när
den messianska tidsåldern afslutas med den allmänna
världsdomen, måste genomgå gehennas eld, enär
hennes sinne genom att begå denna synd blifvit så
förstockadt, att det endast genom detta sista och
förskräckliga eldsdop kan böjas. Om någon ändlös
dom eller fördömelse talas alltså icke ens här.
Funnes icke eonisk synd, d. v. s. synd mot
anden, som till den yttersta grad förstockar hjärtat,
så skulle icke heller något gehennastraff existera.
Ty alla andra synder skola förlåtas antingen i denna
eller i den messianska tidsåldern.
I 2 Tess. 1: 9 står »aionios» såsom bestämning
till »fördärf»: eonislctfördärflfilsdQOvcclitJviov). Paulus
säger där, att de, som icke känna Gud och icke lyda
Jesu Kristi evangelium, skola vid Kristi tillkommelse,
då han skall förhärligas i de heliga, få lida ett
eonisht fö rd ä rf från Herrens ansikte och från hans
krafts härlighet, som då kommer att lysa öfver de
troende. Herren skall då med bedröjvelse vedergälla
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>