- Project Runeberg -  Samlede Skrifter / Første Bind /
298

(1899-1910) [MARC] Author: Georg Brandes
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Danske Personligheder - Goethe og Danmark

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

298 Goethe og
Danmark

Klingen, saa havde det især sin Grund i, at han hos
Hebbel (som hos Gutzkow) ikke formaaede at opdage
nogen ny, ud over Goethe førende Retning, men kun
Tilbagefald i kendte Tanker eller Ensidigheder,
som længst var overvundne af Goethe*).

Heiberg selv, og endnu mere hans trofaste poetiske
Forbundsfælle Henrik Hertz, der aldrig slog sig
til Ro ved én Digtart, én Gruppe af Stoffer eller
én Behandlingsmaade, men stadig aabenbarede sit
Talent i nye Former, staar som Digtere begge ganske
og aldeles paa Goethes Grund. I deres Poesier aander
man Goethesk Luft, rigtignok meget fortyndet. Disse
Aander havde kun det aristokratisk Forfinede og
den mangfoldiggørende kritiske Evne tilfælles med
Goethe; dem fattedes det i stor Stil Menneskelige
og derfor mægtigt Folkelige, der laa i Goethes
Naturgrund. Heiberg havde, som alt berørt, adskilligt
af den gamle Goethe, intet af den unge. Hertz, der i
Dramaet Hundrede Aar overfor Grundtvigs Ultradanskhed
direkte fører sin poetiske Stræben tilbage til Goethe
(«Vi har øst af et Væld, der i Weimar sprang tid»), er
baade i sin lyriske Form og i sin Prosa stærkt bestemt
af hans Kunst. Fru Gyllembourg, der hos os overhovedet
repræsenterer det 18de Aarhundredes Humanitetsmoral
- rigtignok i en spinkel og udvisket Skikkelse - er
som Forfatterinde vel nærmest sin Søns, men tillige
Goethes Elev. Hendes Livsanskuelse var oprindeligt
Revolutionsperiodens Naturtro og Frihedstro. Hun synes
fra først af at have følt med Rousseau. Hertil har
da - rimeligvis gennem Sønnen - Goethes Indflydelse
naturligt sluttet sig. Hendes Dannelsesideal er det
Goethe’ske, dog opspædet og, alt som Aarene gik og
den teologiske Reaktion tog til, ændret ved rigelig
Tilsætning af nedarvede Elementer. Undertiden, som
i Fregatskibet Svanen, griber hun dog helt tilbage
til «Stella». - Paludan-Muller er ’i sit Hovedværk
paavirket ikke blot af Byron, men af Goethe. Saadanne
Ting som Maskeballet og som Almas Frelsen af sin
Elsker i Adam Homo svarer ligefrem til Maskeraden
og Gret-chens Forklarelse i anden Del af «Faust
>. Fortællerstilen i

*) Man se Heiberg: Prosaiske Skrifter I 416-430,
III 256, 348 ff., IV 443, 471, V 215 ff.. 353
ff. Naar Emil Kuh i sin Biografi af Hebbel af sin
Begejstring for sin Genstand lader sig henrive til
at stemple Heiberg som en Gottsched med et Anstrøg
af Hegelianisme, saa lader dette Misgreb sig kun
forklare ved denne iøvrigt saa anerkendelsesværdige
Literaturhistorikers Ubekendtskab med det danske
Sprog.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 04:09:42 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/gbsamskr/1/0302.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free