- Project Runeberg -  Samlede Skrifter / Ellevte Bind /
422

(1899-1910) [MARC] Author: Georg Brandes
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Europa og Asien - Palæstina - IV. Kohélet

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

422
Kohélet

IV KOHÉLET

(1894)

l

I Spidsen for den lille Bog i det gamle Testamente,
som vi kalder Prædikerens, findes et Navn, bestaaende
af de fire Konsonanter K H L T, hvilket tidligt er
blevet læst Kohélet og som synes en Art Cifferskrift,
hvorunder der skjuler sig en os nu utilgængelig
Benævnelse; thi den Art Maskering eller Navneskjul
var i den israelitiske Oldtid yndet.

Da Kohélet er af samme Rod som Kahal, der betyder
Forsamling, vil Kohélet, som er Tillægsformen i
Hunkøn, sige: den (Kvinde), som forsamler - hvad
ingen Mening giver. Men da Forsamling paa Græsk
hedder Ekklesia, som senere kom til at betyde Kirke,
oversatte man Kohélet ved Ekklesiastes. Luther gjorde
deraf der Prediger, og vi, som eftergør saa meget
Tysk, fik saaledes det sære Navn «Prædikeren».

Filologerne har forlængst af sproglige Grunde
godtgjort, at Bogen ikke tilhører den fjerne Oldtid,
men hører til de yngste af det gamle Testamentes
Skrifter, om man end er meget uenig om Tidspunktet,
paa hvilket den er bleven til.

Det er tydeligt nok, at Forfatteren, skønt han ikke
nævner Salomos Navn, har havt denne Konge i sine
Tanker og har gjort en Art overfladisk Forsøg paa at
tillægge ham Skriftet. Maaden, hvorpaa den Skrivende
betegner sig selv som en visdomselskende, meget
erfaren og meget yppig Konge, henpeger paa ham. Af
Salomo kan Bogen blot af den Grund ikke være, at
Kohélet til at begynde med kalder sig visere end nogen
af alle dem, som før ham har hersket i Jerusalem. Der
var jo imidlertid før Salomo kun én. Desuden er
hele Bogen gennemvævet med Angreb paa en slet og
tyrannisk Fyrste. Den dybe politiske Misfornøjelse,
der bryder frem, retter stærke, vedholdende Angreb
paa Kongemagten.

De talrige politiske Hentydninger er os uklare,
men at her findes Hentydninger til bestemte Forhold,
er det let at føle:

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 04:18:22 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/gbsamskr/11/0426.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free