- Project Runeberg -  Samlede Skrifter / Trettende Bind (Supplementbind) /
182

(1899-1910) [MARC] Author: Georg Brandes
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Sider ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

182 Den franske Æstetik i
vore Dage

Ubetingede er til, ligger det udenfor vor Aands
Fatteevne. Der gives da ikke mere Sandheder, kun
Meninger. Man kan ikke mere granske Menneskeaanden
i dens evige Grund; kun i dens forskellige
Udviklingsformer. Det er, siger man, det 19de
Aarhundredes Fremskridt.»

Og han udvikler, at hvis det Sande, Gode og Skønne
ikke er, men kun danner sig, hvis de mindre er
et fast Maal end en bevægelig Resultant, saa er
Læren om Idealet forud fordømt i Literatur og
Kunst. Der er da ikke mere store Aarhundreder i
Poesien, ikke mere nogen klassisk Literatur, der
kan fremstilles som Mønster for vor Beundring. Alt
gaar op i Fordragelighed. Man sætter en prøvende
Undersøgelse uden fast Princip, ja uden Princip (thi
ethvert Princip har sit Væsen fra det Ubetingede)
istedenfor den sædelige og æstetiske Bevidstheds
Dom. Og han klager over, at man saaledes er bleven
ligegyldig for den Oprejsning efter Døden, som vort
retfærdighedstørstende Sind forlanger, og ikke mindre
ligegyldig overfor tidligere Aarhundredets Elendighed,
Lidelser eller Forbrydelser; man frikender dem,
idet man forstaar dem.

Med Saadanne Udtryk kastes i Frankrig Skylden for
alle de nye Ulykker over paa Hegel. For at forstaa,
i hvilken Grad den nye kritiske Skole betragter sig
som Ætling af Hegel, bør man høre En af dens mest
begejstrede og videst gaaende Forsvarere tale.

Edmond Scherers Tankegang er denne: Det er
Hegel, som har lært os, at hvis Verdensaltet er
forstaaeligt, saa er det, fordi det er forstandigt,
med andre Ord, at hvis Altet siger Mennesket Noget,
saa er det, fordi det har Noget tilfælles med
Mennesket. Tingen er altid kun Ideens Legeme,
Foreteelsen kun et Udtryk for Loven. Dette er
Meningen af den mindeværdige Sætning, at Alt, hvad
der er virkeligt, ogsaa er fornuftigt. Hegel har
lært os Ærbødighed for Virkeligheden og har givet os
Forstand paa Kendsgerninger. Deraf en ny Studeremaade
og en ny kritisk Fremgangsmaade. Vi henfører ikke
længer Kendsgerningerne til vilkaarligt stivnede
Rammer, men giver os hen til de Foreteelser, vi vil
udforske. I den moderne Lærdes Øjne er Alt sandt,
Alt godt paa sit Sted. Enhver Tings Sted bestemmer
dens Sandhed. Moralen staar sig maaske ikke herved,
men Aanderne udvides og smidiggøres. Og en mærkværdig
Forstaaelse af Historien er indtraadt: Folkenes
Afstamning, Civilisationernes Gang,

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 04:19:43 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/gbsamskr/13/0188.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free