- Project Runeberg -  Samlede Skrifter / Ottende Bind /
392

(1899-1910) [MARC] Author: Georg Brandes
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - William Shakespeare. Anden Del - X

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

392 William
Shakespeare

kun vil skildre Forholdene ved Romerhoffet og
dets Sæder. Dog han skildrer dem som Oldforsker og
Pligtlærer, for saa vidt med en fra Shakespeares
meget forskellig Fremgangsmaade. Han lægger ikke blot
grundig Kundskab til Datidens Livsformer for Dagen,
men trænger igennem Formerne ind til Tidsalderens
Aand; og han er vistnok besjælet af en rent moralsk
Harme mod sin Tragedies fordærvede og foretagsomme
Hovedperson; men Harmen udelukker ikke, at han gennem
sindrigt, ja genialt udførte Enkeltoptrin naaer
til at give et roligt Billede af hans Figur i dens
Stilling til Omgivelserne. Indenfra som Shakespeare
forklarer ikke Jonson en saadan samvittighedsløs og
dristig Mand, men han viser, hvilke Forhold, der har
frembragt ham og hvordan han virker.

Forskellen mellem Billedets Udførelse hos Jonson og
hos Shakespeare er ikke den, at hin med pedantisk
Nøjagtighed skulde undgaa det Tidsstridende, hvoraf
det i Julius Cæsar vrimler. Der tales om Uhre i
Sejanus som i Ccesar.*) Men nu og da udfører Ben et
Tidsbillede fra den romerske Oldtid saa gennemført
som det sker i et Maleri af Alma Tadema eller i en
Roman af Gustave Flaubert. Naar han f. Eks. (VX)
skildrer Gudstjeneste og Ofring i Sejans Htiskapel,
saa er hver Enkelthed i Ceremoniellet nøjagtig:
Præsten (flamen) udtaler, efter at Herolden har
bortvist alle Uværdige, og Horn- og Fløjtespillere
har udført deres liturgiske Musik, Formelen, at de
kommer med ren« Hænder, rene Klæder og rene Sind; hans
Tjenere falder ind med fuldstændiggørende Vendinger,
og medens der atter blæses, tager han fra Alteret
med sin Finger Honning og smager, giver saa de Øvrige
med deraf; gør ligedan med Mælken i Ler-skaalen, og
stænker derefter Mælk paa Alteret, tænder saa sin
Røgelse, gaar med Røgelsekarret rundt om Alteret
og stiller det derpaa, medens Valmueblomster
lægges ned i Karret. Blot til Støtte for disse
faa Angivelser findes under Siden ikke mindre end
tretten Anmærkninger, i hvilke Kildestederne af de
forskelligste romerske Forfattere anføres. Det hele
Stykke har (efter Kalischs Sammentælling) 291 Saadanne
Anmærkninger. Apparatet her er sat som Indledning
til et Optrin, i hvilket «Moder For-

*) Observe hirn as his wath observes his clock.

Sejanus I. 1.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 04:16:06 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/gbsamskr/8/0396.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free