- Project Runeberg -  Gamla Stockholm. Anteckningar ur tryckta och otryckta källor /
77

(1882) [MARC] [MARC] Author: Claës Lundin, August Strindberg
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - II. Folkfester

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has been proofread at least once. (diff) (history)
Denna sida har korrekturlästs minst en gång. (skillnad) (historik)

skilda »brunnsnöjena». Redan 1S14 hade man ingått till K. Maj:t
med ansökan, att fä bebygga och inrätta Uggelvikskällan i likhet
med Stockholms öfriga helsobrunnar, men detta beviljades icke. År
1820 erhölls dock tillstånd att bygga cn brunnssalong, men som
medlen ej räckte till, nöjde man sig med att sätta upp ett större och ett
mindre tält, och Mallén tyckes hafva på egen bekostnad anskaffat cn
flaggstång med både flagga och vimpel. Han lcmnade äfven »två
rustvagnar med sparrar och bräder till golf och kyrkbänkar, utom
gungbräden, predikstol, altare med altartafia och nummertafla med
lcyrksiffror». Till brunnspredikant förordnades k. hofpredikanten
Rho-din första året, och pastor Ihrmark andra året. Vid gudstjensterne
lära öfver tusen personer hafva varit samlade. »Under
sammanringning tillströmmade folk från alla håll för att med uppmärksam andakt
och stillhet deltaga uti denna högtidliga religiösa ceremoni».

Under åren 1820 och 1821 lär äfven, efter Malléns uppgift, en
särskild brunnsläkare hafva funnits vid Uggelvikskällan, nämligen
professor N. Åkerman, det ortopediska institutets stiftare, hvilken dock
snart utbytte Uggelviken mot Djurgårdsbrunn.

Efter 1821 tycks »brunnsinrättningen» hafva återgått till sin
ursprungskälla. Brunnsbalerne förekommo ej heller i annan form än
den gamla som livarje trefaldighetsnatt utdansades vid sjelfva källan
under den ofvan skildrade folkfesten, till dess äfven dessa dansnöjen
och hela denna fest småningom upphörde för att slutligen tillhöra
endast minnena af det gamla Stockholm.

*     *
*



Löfmarknaden är ett för hvarje stockholmare sedan
barndomstiden kärt minne. Marknaden kan icke ordnas in under stadens
öfriga marknader. Han har visserligen sin motsats i julmarknaden,
hvilken ej heller är riktigt köpmansaktig, utan mera beräknad på nöje,
i synnerhet för det yngre slägtet; men löfmarknaden är ett barn af
den svenska sommaren och derfor af långt större poetisk natur, friare
i sitt uppträdande, mildare i sitt sätt att bemöta folk på öppen gata,
löfomkransad, blomsterrik, ljuslett och gladlynt långt in på natten
eller till och med utan någon natt, solstrålande allt igenom.

Så uppfattades löfmarknaden åtminstone i gamla Stockholm.
Huru gammal är den marknaden? Sannerligen vi våga oss pä att
besvara den frågan. Han är visst icke ung. Nära slägt med
midsommarfesten, har löfmarknaden nog också följt med sedan gamla
tider, om också icke alltid i just samma skick som nu.

Liksom maj och trefaldighet, så har midsommarfesten öfver allt

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Fri Feb 4 13:36:22 2022 (aronsson) (diff) (history) (download) << Previous Next >>
http://runeberg.org/gsthlm/0091.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free