- Project Runeberg -  Norsk Haandlexikon / A-J /
155

(1881-1888) [MARC] Author: Chr. Johnsen
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Bi - Biafra ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

Billfra
hvor der er Skov eller Mark i Nerheden. De
man beskyttes mod sine mange Fiender (Mus,
Fugle, Hvepse osv.) Hensigten med Biavlen er
at udnytte det Overstud af Vox og Honning, som
bliver tilbage, efterat Vierne har forbrugt det
nødvendige.
Biafra- eller Biafarabustten, den inderste
Del af Guineabugten paa Afrikas Vestkyst.
Bialyftok eller Bjeloftok, By i det russiske
Guvernement Grodno, ved Floden Biala, med
ca. 18,000 Indb. Meget beftgte Markeder; livlig
Handel.
Biancavilla, By ved 3Etna paa Sicilien, i
Provinsen Catania, med 12,000 Indb.
Biard (udt. Biar), Franyois Auguste, franst
Genremaler, f. 1800, udmcrrket ved fin lagttagelse
af Naturen, poetisk Opfatning og fuldendt Teknik.
Bias, fra Priene i lonien, en af Greken
lands fyv Vise", levede i det 6te Aarh. f. Kr.
Bibel (af det greske Ord: biblia, B^ger) er
Navnet paa den Hellige Skrift, der bestaar as
det Gamle og det Nye Testamente. Hint alene
er det guddommelige Aabenbarings-Skrift for den
jpdiske Religion. Begge Dele tilsammen er det
guddommelige Aabenbarings-Skrift for den kriste
lige Religion. Det Gamle Testamente bestaar
af 39 kanoniske Skrifter: de fem Moseb^ger,
losva, Dommernes og Ruths Bj^ger, to Samuels
BFger, to Kongernes B^ger, to KrMikernes B<^ger,
Tsras, Nehemias og Esthers Bftger, Hjobs Bog,
Salmerne, Ordsprogene, Predikeren og Hosangen,
de fire store Profeter: Esaias, leremias (med hans
Begrcrdelsesbog), Ezekiel og Daniel, og de tolv
smaa Profeter: Hoseas, loel, Amos, Obadias,
Jonas, Micha, Nahum, Habakuk, Zefanias, Haggai,
Sakarias og Malakias. Til disse kommer endnu
de ap o kry fiske Boger (se denne Art.). De
kanoniske BFger har Ipderne inddelt paa en
anden Maade, nemlig i Loven (d. e. de fem
MosebFger), Profeterne (losva, Dommernes,
Samuels og Kongernes Bjllger samt de store
og smaa Profeter med Undtagelse af Daniel)
og Skrifterne eller Salmerne (Luk. 24, 44),
d. e. de øvrige kanoniste Skrifter i det Gamle
Testamente, som ikke regnedes med til nogen as
de foregaaende Afdelinger. — Det Nye Testa
mente bestaar af en Samling af 27 Skrifter,
deraf: 5 historiske B^ger (de 4 Evangelier af
Mattheus, Markus, Lukas og Johannes samt
Apostlernes Gjerninger), 21Lcrreb^ger i Brev
form (hvoraf 13 Breve af Paulus, nemlig 1 til
Romerne, 2 til Korintherne, 1 til hver af Menig
’hederne i Galatia, Efesus, Filippi og Kolosse, 2
til Thessalonika, 2 til Thimotheus, 1 til Titus
og 1 til Filemon), 1 Brev til Ebreerne, og 7
almindelige Breve (1 af Jakob, 2 af Petrus, 3
af Johannes og 1 af Judas) samt 1 profetisk
Bog (Aabenbaringen). — Mellem Affattelsestiden
af de eldste BFger i Bibelen, Moseb^gerne, og de
senest skrevne, Johannes Evangelium og hans
Breve, ligger et Tidsrum af omkring 1600 Aar;
de forskjellige B^ger er derfor skrevne under
meget forskjellige Forhold. Ikke desmindre dan
ner de en Helhed, idet de er gjennemtrengte af
den samme Aano og har samme sedelig-religiM
Maal, Menneskenes Opreisning og Frelse. Guds
Gjerning for dette Formaal og hans Aabenbarelse
er Bibelens Indhold. Kristus som den eneste Frelser
Bibel
og Midler mellem Gud og Mennesket danner den
hellige Skrifts Middelpunkt. At de bibelske BFger
er af guddommelig Oprin^else udtales paa flere
Steder i Bibelen selv; det antoges af Inderne om
det Gamle Testamente, og det fremsettes som
Kirkefcrdrenes Anskuelse allerede fra det 2det Aarh.
Det Gamle Testamente indeholder de Skrifter, som
er et Udtryk for Indernes religiøse Liv. En stor
Del af dem synes ikke at verre andet end dette
Folks Historie; men denne Historie fremsettes
under det Synspunkt, at Inderne er Guds ud
valgte Folk, hvem han har aabenbaret sin Villie,
og blandt hvilket han vilde berede den Frelse, som
skulde aabenbares i Tidernes Fylde. Hele det
Gamle Testamentes Stilling er saaledes forbilledlig
og forberedende. Dets kanoniste B^ger er skrevne
paa Hebraisk (med Undtagelfe af nogle Kapitler
af Esra Bog og af Daniel, s»m er skrevne paa
Kaldeist) omtrent mellem Aarene IMI og 450
f. Kr. Det Nye Testamentes B^ger er skrevne
paa Greft i det Iste Aarh. e. Kr. af Mant», som
levede under det endnu friste Indtryk af Kristi
Perfon, hans Ord og Gjerninger, hvortil de fleste
af dem havde veret Vienvidner. Disse Skrifter
fremstiller for os det aandelige Gudsriges Grund
lcrggelfe og Oprettelse ved Kristus, dets Udbredelse og
Befcrstelse ved Apostlernes Virksomhed. Det Nye Te
stamente er Opfyldelsen af det Gamle.— Paa hvilken
Tid det Gamle Testamentes kanoniske BFger blev
samlede til en Helhed vides ikke med Sikkerhet». Man
har antaget, at Esra gjorde det (omkring Aar 450
f. Kr.), og dette er ikke usandsynligt, stjMt det alene
grunder sig paa et j^difl Sagn. Fyrste Gang, det
Gamle Testamentes Skrifter udtrykkelig omtales
som et hele, er i Fortalen til Syraks Bog (om
kring 130 f. Kr.). At de var blevne en Sam
ling (Kanon), forudscrttes ogsaa i den alexan
drinske gresse Oversettelse (Septuaginta), som er
for^get med de apokryfiske Wger og rimelig
vis blev afstuttet paa den Tid. — En Samling
af det Nye Testamentes Skrifter synes allerede i
Slutningen af den apostolfke Tid at vere paa
begyndt. Saaledes omtales Pauli Breve i 2 Petr.
3, 16. En Samling af de fleste af Skrifterne i
det Nye Testamente omtales ofte af de eldste Kirke
fedre; en Fortegnelse over de fleste af dem fra det
2det Aarh. håves endnu i den saakaldte Muratoriste
Kanon. BFgernes Antal angives imidlertid lidt
forstjelligt, hvat» der kan forklares deraf, at ikke
alle de mindre BFger strax blev bekjendte overalt.
Kirkefaderen Eusebius (d. 340) omtaler tre Slags
Skrifter: llnmolossuiuen», det er enstemmig an
erkjendte hellige Skrifter; til disse regner han de
4 Evangelier, Apostlernes Gjerninger, Pauli Breve
(deriblandt ogsaa Ebreerbrevet), Iste Petri Brev
og Iste Johannes Brev samt, om man vil, Jo
hannes Aabenbaring; endvidere Hntil«Fom«n3,
det er modsagte Skrifter, som dog — efter hvao
han Mer til — af mange anerkjendes; disse er
lakobs Brev, 2det Petri Brev, Johannes 2det og
3die Brev samt lude Brev (kfr. Pag. 64, hvor
Artikelen berigtiges efter det her
anførte); endelig Notk», det er uegte Skrifter,
hvoraf han opregner nogle, der testes som hellige
Skrifter paa enkelte Steder, men ikke var af afto
stolfi Oprindelse.. Blandt disse er Barnabas’s
Brev og Hermas’s Hyrde. Baaoe Nomola^iliuenll
og blev erkjendte som hellige Skrifter,
155

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 05:42:34 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/haandlex/1/0157.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free