Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - N:o 9, 1 Maj - Utkast till kristen sedelära (Etik): Kap. 15. Arbete, lättja, hvila. - Notiser och meddelanden.
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>
Below is the raw OCR text
from the above scanned image.
Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan.
Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!
This page has been proofread at least once.
(diff)
(history)
Denna sida har korrekturlästs minst en gång.
(skillnad)
(historik)
Anm. 1. Att till hvilodag utvalts söndagen, innebär icke,
att icke hvilken annan dag som hälst knnde väljas (Rom.
14:5). Att icke lördagen valdes, skedde för att häfda de
kristnas frihet från Mose lag. Ett likartadt fall se Gal. 2:3-5.
Jämför Gal. 5:1. - Söndagen valdes såsom Kristi
uppståndelses dag.
Anm. 2. Naturligtvis kan icke brott mot lagen om
söndagshvila falla under den mosaiska lagens bestämmelser om
»sabbatsbrott». Men det är ett brott mot god mänsklig lag,
och sådant är synd äfven inför Gud, fastän icke sabbatsbrott
(Tit. 3:1). - Vissa judars sätt att fira både lördag och
söndag.
Anm. 3. Några drastiska exempel på behofvet af
hvilodag både för människor och djur.
23. Ett rätt bruk af söndagshvilan är att begagna
söndagen till kroppslig hvila och andlig uppbyggelse, så ock till
andlig och lekamlig barmhärtighetsverksamhet. Missbruk
sker, då man använder den till arbetsdag, lättjedag eller
kalas och förlustelsedag.
Anm. Om nödfallsarbete – om utflykter på
hvilodagen, likaså sport, lek, spel (krocket, tennis o. d.) – Hvilken
förvirring i det allmänna åskådningssättet. – Söndagen i
England.
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>