- Project Runeberg -  Det forna Göteborg. Biografiska och kulturhistoriska studier /
192

(1903) [MARC] Author: Hugo Fröding - Tema: Göteborg
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Artisterna

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

än allegoriska anspelningar på vinterns eller årets inträde
och annat dylikt. Och icke allenast själfva afbildningen
utan äfven den högst nödiga förklaringen får man här
alltid till lifs. Såsom prof på såväl komposition som
förklaring kunna följande ord om vintem — framställd som en
ung kvinna med en aflöfvad kvist i handen —här anföras:

»Hon hvilar vänstra armen på jorden, som äfven under
bilden kf ett fruntimmer, försedd med en murkrona på
hufvudet, i sofvande ställning hvilar i Vinterns sköte.
Jordens runda form är betecknad genom trumman (tamburin),
på hvilken dess vänstra arm hvilar ... Det till vänster
om jorden sofvande lejonet, som i framtassarna håller
tvenne nycklar, är en symbol af vegetationskraften,
hvilken om vintern är liksom i dvala eller innesluten men vid
vårens annalkande blir fri...» Och för egen räkning
förklarar magasinet denna komposition hafva ett verkligt
värde, hvarför alla sakkännare skulle lämna den ett
ode-ladt bifall unde rlifligt tillönskande, att herr Lilljedahl måtte
fortfara i denna visserligen svåra genre, i hvilken han dock
tycktes lofva fulländade konstverk.

Men äfven större oljemålningar med allvarligare
ämnen har historiemålaren lämnat efter sig, såsom altartaflor
till exempel, hvaraf en, 5 alnar hög och 3 alnar bred, för
Kungsäters kyrka i Mark, hvilken tafla i Göteborgs
Dagblad med mycket beröm omnämnes. Slutligen har han
äfven i olja målat ett verkligt historiskt ämne, Dar i i död,
hvars behandling i samma dagblad likaledes högeligen
lof-ordas.

Lilljedahl var icke allenast konstnär, han var äfven,
efter hvad professor Julius Gunther meddelat mig, en
framstående musiker. Han blåste nämligen fagott och ägde en
kraftfull välljudande basröst. Som fagottist medverkade
han ofta inom stadens amatörorkester, och som sångare
ådrog han sig allmän uppmärksamhet genom återgifvandet
af bassolopartiet i Andreas Rombergs bekanta kantat, Die
Glocke af Schiller. Också var han synnerligen omtyckt

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Fri Jan 21 16:11:09 2022 (aronsson) (download) << Previous Next >>
http://runeberg.org/hfdfgot/0196.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free