- Project Runeberg -  Historiskt-geografiskt och statistiskt lexikon öfver Sverige / Fjerde Bandet. I. J. K. L /
536

(1859-1870) [MARC]
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

536

Lund.

Lund. 536

kunnat mäta sig med Lunds i detta
hänseende, har en dyrbar predikstol af svart
kalksten och marmor. Det gamla
högaltaret från medeltiden är ännu i behåll.
Orgel verket, invigdt 1836, har kostat
öfver 63,000 rdr rmt, men innehåller
också 3,067 stämmor och torde således
vara det största orgelverk i Skandinavien,
må hända i hela norden. En märkvärdig
fornlemning, som förvaras i södra
kapellet, är bilden af kyrkans skyddspatron,
den helige Laurentius. På en
metall-kolonn ser man nämligen detta helgon i
fotsid klädnad med ett halster i högra
handen (se om honom ordet S:t Lars
källa). Det hela har 10 fots höjd, hvaraf
kolonnen l1/^’, foten på kolonnen, som
hvilar på 3 lejon, liknar en upp och
nedvänd skål och prydes med
genombrutet arbete, äfvenledes i 3 afdelningar.
Den första föreställer en underbar fogel
med klöfvar, hvilken räcker en hästsko
åt en unge, tittande fram med hufvudet
ur ägget. Detta lärer skola antyda den
hårdsmälta spis, hvarvid en kristen bör
från späda barndomen vänjas. Med
pelikanen i andra afdelningen, som öppnar
sitt bröst för sina ungar, afses vår
frälsning genom Christi blod, och med en
sfinx, som, i den tredje, uppsvingar sig
ur lågorna, förstods själens odödlighet,
uppståndelsen. De vin- och eklöfsrankor,
hvilka pryda alla dessa afdelningar,
häntyda på det sanna vinträdet och den
medborgarkrona, hvaraf den till en annan
verld öfvergående i ett eller annat
hänseende bör hafva gjort sig förtjent. Så
förstod medeltiden att uti en storartad
symbolik, i det minsta som uti det största,
tala till efterverlden. Ett annat, ej mindre
märkligt bevis härpå äro tvenne andra
bilder af messing, föreställande englar,
2 fot höga, men på kolonner af 9 fots
höjd. De stå på båda sidor om
högaltaret, väga tillsammans 430 marker och
synas varit bestämde att uppbära
förhängen framför altaret, hvilka vid högtidliga
tillfällen fråndrogos. Såsom man af
bibeln finner, lät Salomo, då templet i
Jerusalem uppfördes, utanför detsamma
uppsätta kopparstoder, hvilka han kallade,
den ena Jachin, som betyder: han skall
upprätthålla, den andra Boas, d. v. s. i
honom är styrkan, hvarmed betecknades
Skaparens frambringande och
underhållande allmakt. Ar 1833 företogs en

behöflig och omfattande reparation af
domkyrkan, äfvensom en från 1843 till
1845 under ledning af professorn m. m.
C. G. Brunius. Ett ganska märkligt
fynd är det, som gjordes 1835, då
inunder norra chortrappan hittades 54
silfvermynt, på hvilkas framsida föreställes
en konung i full ornat och på baksidan
en biskop; de förmodas vara från Erik
Lams regering och således minst 700 år
gamla. En af de sällsyntheter detta
tempel, som länge varit nordens
me-tropolitankyrka, eger att uppvisa, är dess
krypta eller Kraftskyrka. *) Hvad slut-

*) Såsom man af historien känner, togo de första
kristna sin tillflykt till katakomberna i Rom
eller underjordiska hålor, hvaraf namnet
Krypta. I början voro de således gömställen under
högaltaret, för att begagnas vid inträffande
förföljelser, men blefvo snart ställen, hvarest
presterna dels hade bilderna af sina martyrer
samt sina reliker förborgade, dels grafställen
för helgon samt i en senare tid för
erkebiskopar och andra mäktiga prelater, hvilka, enligt
tidens öfvertro, ansågos så mycket säkrare om
saligheten, ju närmare de voro högaltaret.
Efter hvad bekant är, skall Bernhard, hvilken
Knut den Store öfversände från England till
Skåne för spridande af kristendomen, och
hvilken sedan blef kanoniserad, här äfven fått
sin lägerstad. Derföre ser man ock i en
sednare tid, då dessa kryptor kommit ur bruk,
högättade och rika personer betala oerhörda
summor för att få en graf nära altaret.
Mer-ändels höra kryptorna uteslutande till äldre
domkyrkor eller dem, som äro uppförda i
rund-bågsstil, då de deremot sällan eller aldrig
förekomma i de med spetsbågsstil utförda.
Möjligt är äfven, att i sådana ofantliga
byggnadsverk, hvilka, oaktadt ansträngd flit och
betydlig arbetsstyrka, fordrade sekler för att
fullbordas, en sådan krypta varit en
välkommen tillflyktsort för den första, mindre
församlingen. Denna kraftskyrka, som intager
hela platsen under högkoret, har en
sträckning från norr till söder af I26V2 fot samt
från vester till öster af 86V2, 361/2 fots
bredd och 14 fots höjd, upplyses af 10
fönster samt hvilar på 6 pelare och 18 kolonner.
Den invigdes 1123, således endast 22 år före
sjelfva domkyrkan. Vid den ena af pelarne
ser man, groft uthuggen i sten och i
kroppsstorlek, bilden af en man och vid en annan,
ehuru något mindre, bilden af en qvinna med
ett baru på ryggen, hvilka, enligt sägen, skola
föreställa jätten Fiun med hans hustru. Dessa
omfatta pelarne, liksom för att försöka
kull-störta kyrkan. Legenden berättar, såsom
kändt är, att jätten Finn ingått den
överenskommelsen med S:t Laurentius, att han
skulle fullborda kyrkan mot det vilkor, att, i
fall S:t Laurentius, då detta var fullgjordrt,
icke hade utletat jättens namn, skulle denne
gifva honom sol och måne eller oek sina båda

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 06:48:17 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/hgsl/4/0540.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free