- Project Runeberg -  Etik : en Fremstilling af de etiske Principer og deres Anvendelse paa de vigtigste Livsforhold /
139

(1905) [MARC] Author: Harald Høffding
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Etikens Forudsætninger - VII. Velfærdens Teori

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has been proofread at least once. (diff) (history)
Denna sida har korrekturlästs minst en gång. (skillnad) (historik)


Endeligt har den, der har vundet fuld Tilfredsstillelse for
sin Trang, intet Motiv til at sammenligne sin Tilstand med Andres.
At Svinet ikke lader sig genere af Mennesket, Taaben ikke af
Sokrates, kommer naturligvis af Mangel paa Evne. Men selv,
hvor de intellektuelle Betingelser for at anstille en saadan
Sammenligning ere til Stede, vil man ikke kunne føle nogen Brod
ved Sammenligningen, ingen Trang til at komme ud over sin
Tilstand. Det vil gaa som i Dantes Paradis, hvor der er
forskellige Trin af Salighed, men hvor de, der ere stillede paa de
lavere Trin, ingen Uro føle ved Tanken om de højere, da deres
»Villie er bragt til Hvile, saa kun i, hvad den har, den finder
Gammen«. Digteren fortsætter:

Da blev det klart mig, at der alle Vegne
er Paradis i Himlen, hvor jeg vanker,
skønt Gud forskelligt lader Naaden regne[1].


I Dantes Paradis er derfor al Stræben og Udvikling forbi.
Men vil det ikke gaa saaledes overalt? Og hvorledes kan
Velfærdsprincipet lægges til Grund for en Sammenligning af
forskellige Væseners Tilstande, naar disse hver for sig have
Karakteren af fuldstændig Tilfredshed?

Efter nu saa skarpt som muligt at have stillet det Problem,
som her frembyder sig, skal jeg søge at besvare det.

Ligesom der i den ydre Natur ikke findes nogen absolut
Hvile, men overalt Bevægelse under forskellige Skikkelser,
saaledes er ogsaa Velfærd som absolut Tilfredsstillelse af enhver
Trang for ethvert Væsen kun tilnærmelsesvis mulig, og enhver
Tilnærmelse til den vil være Anfægtelse underlagt. Det ligger
deri, at ethvert Væsen er underlagt ydre og indre Forandringer.
Naturen og Livet staa ikke stille, men vedblive at virke
baade i Individet og udenom det, og disse Forandringer ville
vække ny Trang og stille nye Opgaver.

Hvad de ydre Forandringer angaar, behøves ingen nærmere
Paavisning. Vi søge stedse forgæves at trække os tilbage i en


[1] Dante: Paradiset. III v. 88—90. — Smlgn. Augustinus: De civitate dei XXII, 30.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 06:52:37 2023 (aronsson) (diff) (history) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/hhetik/0161.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free