- Project Runeberg -  Den kyrkliga konsten under Sveriges medeltid. En kortfattad öfversikt /
64

(1907) [MARC] Author: Hans Hildebrand
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has been proofread at least once. (diff) (history)
Denna sida har korrekturlästs minst en gång. (skillnad) (historik)

illustration placeholder
122. Från Forshems kyrka, Västergötland.

Äfven inom den romanska konsten kunde olika riktningar göra sig
gällande. Vi behöfva, för att märka detta, endast gifva akt på de två
gottländska funtarna från Eke ock Stånga fig. 126 ock 127. Å den förra
se vi jungfru Maria,
som mottager de tre
keliga konungarne
med deras gåfvor,
vidare de tre konungarne
hvilande i samma
säng ock mottagande
ängelns tillsägelse —
märk, huru framställningen
af sängen och
de tre konungarne
trotsar alla
perspektivets lagar, slutligen
de tre konungarne
ridande hem till deras land igen — allt är ytterst högtidigt. Å den senare,
hvilken torde tillköra slutet af den romanska tiden, saknas all högtidlighet;
vi se här också två af de tre konungarne, men de gå icke gravitetiskt
utan rusa fram. Tekniken å denna funt är tämligen slarfvig.
illustration placeholder
123. Från Vättlösafunten, Västergötland.

Dessvärre är den serie af figurer, som för Sveriges medeltid utföres
för att visa bildsnideriets utveckling under 1100—1300-talen, icke färdig,
så att jag här kan visa erforderliga
prof. Det är i träskulpturen, som vi
kafva tillfälle att studera utvecklingen,
med dess alltmera mildrade former.
Relief bilderna i sten tillhöra i
allmänhet den romanska tiden. De behöfde
icke ändras, ock man hade därför
under öfvergängens tid ock under gotikens
ingen anledning att ersätta dem med
nya eller att öka deras antal.
Kyrkorna sökte man förbättra med
ombyggnader, men skilderierna bibehöllos.
Det största antalet af reliefbilder i
sten, som tillhöra början af medeltiden,
förekommer å dopfuntarna. En nybyggd
kyrka skulle förses med en funt, men
när en sådan en gång var anskaffad,
kunde ock fick den oftast användas kela
medeltiden igenom. Funtar från
öfvergångstiden äro därför ytterst sällsynta.

En märklig reliefbild i metall från romansk tid är krucifixet å
Broddetorpsaltaret, hvilket kommer att omtalas i den senare

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Fri Feb 4 13:46:47 2022 (aronsson) (diff) (history) (download) << Previous Next >>
http://runeberg.org/hhkykonst/0074.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free