Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>
Below is the raw OCR text
from the above scanned image.
Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan.
Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!
This page has been proofread at least once.
(diff)
(history)
Denna sida har korrekturlästs minst en gång.
(skillnad)
(historik)
fig. 144 och 145. Den förra är en fristående bild af den hel. Olof. Xär
man hade brutit med den romanska konstens stela former, hände det
lätt, att man i känslan af denna frigörelse lät gestalterna framträda
med hvarjehanda svängningar på kroppen. Bilderna från 1400-talet
voro icke lika stela, som de romanska i allmänhet voro, men ungefär
med 1500-talets begynnelse hade utvecklingen inom den europeiska
världen börjat gå med stormsteg framåt. Då kom åter begäret att åt
bilderna söka gifva om icke mera
lifaktighet, åtminstone en låtsad sådan.
Sankt Olof ser i denna bild ut som
en elegant krigare, som vill intaga
en ställning. Bilder af samma flacka relief,
som fig. 145 visar, förekomma i några
altarskåp.
Ill. F. LINDSTRÖM. sc. C. L. 145. Från Sånga altarskåp, Ångermanland. |
146. Från rikssigillet af år 1436. |
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>