- Project Runeberg -  Den kyrkliga konsten under Sveriges medeltid. En kortfattad öfversikt /
83

(1907) [MARC] Author: Hans Hildebrand
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

därför utan aktning for deras ursprungliga karaktär. Vid dem kunna
vi därför icke fästa oss. Till all lycka finnes en romansk målning
bevarad i triumfbågen i Garda kyrka, af hvilken en del är här
åter-gifven fig. 164.

Yid val af framställningar följde man vissa regler. I apsis af
bildade man gärna Kristus såsom härlighetens herre, omgifven af dc fyra
evangelisternas symboler. Ibland ersattes denna bild af en
framställning af treenigheten: Gud fader, sittande, häller framför .’ig korset, å
hvilket Kristus är fastnaglad, öfver ena korsarmen sväfvar d**n Helige
andes dufva. I öfrigt förekomma bilder ur den heliga historien,
därjämte framställningar ur det gamla testamentet, företrädesvis sådana,
som kunde anses stå i ett visst sammanhang med den heliga historien,
slutligen förekomma bilder af helgon och scener ur deras lif.

De här omtalade, delvis återgifna romanska målningarna tillhöra
åtminstone hufvudsakligen 1100-talet och början af 1200-talet. När
sådana blifvit upptäckta i flera kyrkor, torde det blifva möjligt att
fördela de bevarade målningarna på århundradets årtionden.

I redogörelsen för medeltidens byggnadskonst har framhållits,
hvilken stor betydelse 1200-talet hade för konstens utveckling. Afven
i Sverige bröt man med rundbågens stränga ok, lifvet började allt mer
spela in i konstruktionsformer och prydnad sdetalj er. Öfvergångstiden
med dess fagra skulptur uppträdde hos oss, såsom redan blifvit
om-taladt, kort efter början af 1200-talet och blomstrade intill dess gotiken,
som redan tidigare hade vunnit världsrykte och rik utveckling i Europas
centrala delar, omkring begynnelsen af århundradets sista fjärdedel
vann insteg. Men om än öfvergångsstilen inom byggnadskonstens
område visade mycken lifaktighet och mycket vackra alster, hvilka gifva
oss en föreställning om den mäktiga utveckling, som den tiden
försiggick inom Sverige, under de sista konungarna af Sverkerska och Erikska
ätterna och under början af Folkungaättens regering, om
målnings-konsten under denna period veta vi — det må väl sägas — intet. Vi
må hoppas, att kommande upptäckter skola fylla denna lucka.

Den i Frankrike utbildade gotiken hann äfven till Sverige.

Egendomligt nog finnas de viktigaste tidiga gotiska målningarna i
en helt liten träkyrka i ett hörn af A^ärmland (förut af bildad fig. 83).
Vi kunna här iakttaga, huruledes gotiken vunnit fullt insteg, men
därjämte, huruledes man segt höll fast vid äldre motiv.

Kyrkan i Södra Kåda har hvad det yttre beträffar öfvergångstidens
karaktär, långhus samt ett kortare, smalare och lägre kor. Långhus
och kor äro i det inre täckta med ett trätak, hvars genomskärning visar

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 06:55:08 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/hhkykonst/0093.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free