- Project Runeberg -  Den kyrkliga konsten under Sveriges medeltid. En kortfattad öfversikt /
92

(1907) [MARC] Author: Hans Hildebrand
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

Medeltidsmålare vågade ändock framställa en släktledning i bild och
gjorde det på ett behagligt sätt. Det finnes ett bibliskt uttryck, att
Kristus var af Jesse rot, och detta har blifvit framställdt i bild. En
gammal man, Jesse, ligger på marken sofvande och omfattar med den
ena handen en rot, från hvilken uppstiga tvenne stammar. Hvardera
är rikt försedd med blad och stora blomkalkar, ur hvilka uppstiga
bröstbilder af Kristi förfäder. Upptill förena sig de två stammarna i
en blomma, ur hvilken höjer sig Yår fru med barnet, eller de mötas,
och där de komma i beröring med hvarandra, se vi Kristus fäst vid
dem som på ett kors. Mycket ofta lämnade man dock den ursprungliga
betydelsen åt sidan. Äfven om Jesse är afbildad nederst, äro de ur
blomkalkarna uppstigande bilderna icke alltid Jesu förfäder utan till
och med oftare de om hans ankomst vittnande profeterna. Fig. 181
gifver ett prof på detta slag af bilder, en del af en ranka, målad år
1482 å en båge mellan två hvalf i Kumla kyrka (Västmanland). De
tre här afbildade männen äro enligt inskrifterna Jeremias (öfverst),
Daniel och Jakob.

Tegelhvalfven hafva i allmänhet flersidiga bågsträngar (vanligen
med sneddade kanter), hvilka upptill mötas i en rundel. Denna, liksom
strängarna, plägar vara målad med ornament dels i bandform, dels i
form af bladrankor. Hvalfven äro stjärnhvalf och hafva i regeln den
grundform, som fig. 95 visar, eller en ännu rikare. De åtta smala
rummen närmast hvalfvets midt pläga vara upptagna af blomornament
eller af sväfvande änglar, som antingen tillbedjande hålla i sina händer
remsor, på hvilka delar af någon hymn äro målade, eller ock bära i
händerna Kristi pinoredskap eller musikinstrument. De större ytorna
framställa dels scener ur det nya testamentet, dels sådana ur det gamla,
som förklara eller förebilda dessa. Så se vi ofta syndafallet, bilder ur
Abrahams och Josefs historia, den egyptiska härens undergång i Röda
hafvet (hvars vatten är samvetsgrant måladt rödt), mannaplockningen,
vattenflödet ur berget, dansen kring guldkalfven, kopparormen, spejarne
med drufklasen, Batseba knäfallande inför konung Salomo, Ester inför
konung Ahasverus, Simson, Jonas o. s. v. Mycket ofta förekomma
scener ur Vår frus historia, evangelisterna, de fyra romerska
kyrkofäderna (Gregorius, Hieronymus, Ambrosius och Augustinus), andra
helgon, särskildt nordiska o. s. v. Samman med dessa bilder, som
äro af fromt innehåll och skulle tjäna den kyrkobesökande
allmänheten till undervisning och uppbyggelse, förekomma äfven
framställningar af fantastisk, grotesk karaktär, till och med sådana, som kunde
hos åskådarne framkalla osedliga känslor, vidare framställningar ur de
under medeltiden mycket omtyckta djurfablerna, t. ex. gåsen oeh räfven
på gästabud hos hvarandra, räfven, som predikar för gässen, räfven, som
hänges af gåssen o. s. v. På murarna äro bilderna eller scenerna
ordnade i rader, skilda från hvarandra af smala, enkelt ornerade ramar.
I allmänhet hafva emellertid målningarna å murarna blifvit i mycket

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Fri Feb 4 13:46:47 2022 (aronsson) (download) << Previous Next >>
http://runeberg.org/hhkykonst/0102.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free