- Project Runeberg -  Den kyrkliga konsten under Sveriges medeltid. En kortfattad öfversikt /
104

(1907) [MARC] Author: Hans Hildebrand
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has been proofread at least once. (diff) (history)
Denna sida har korrekturlästs minst en gång. (skillnad) (historik)

tiondet. Långhuset i Södra Låda i Värmland målades af en Amund,
således en svensk man.

*



Försåvidt det var fråga om effekt verkad genom färger, måste vi i
detta sammanhang ägna vår uppmärksamhet åt emaljtekniken.

illustration placeholder
Ill. E. WESTERBERG. X. A.192. Södra Råda kyrka, Värmland.


Ledan före medeltiden sökte man åt arbeten, helst i ädel metall,
gifva färgers glans genom infattande af stenar eller färgade glasbitar
inom tunna vägglameller af guld, hvilka upprättstående löddes fast vid
den yta, som skulle prydas, och omslöto stenar eller glasbitar. Inom
det bysantinska riket började man ersätta stenarna med emalj, ett smält,
färgadt metallpulver, som efter smältningen polerades, så att det blef
jämnt och glänsande. De uppstående lamellerna voro kvar, man måste
nöja sig med små ytor, och de smala metallribborna utgjorde inom
bilden de inre konturerna. Från det bysantinska riket vann denna
teknik insteg först i Lhenlandet, sedan i Frankrike. Man kallar denna

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 06:55:08 2023 (aronsson) (diff) (history) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/hhkykonst/0114.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free