- Project Runeberg -  Den kyrkliga konsten under Sveriges medeltid. En kortfattad öfversikt /
106

(1907) [MARC] Author: Hans Hildebrand
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

med emaljpnlver, som smältes och glättades. I Frankrike kallas denna
emalj émail champlevé. Efter tyskt exempel må vi kalla den gropemalj.
Några alster af den rhenländska emalj konsten af denna art — som
skiljer sig från den franska — känner jag icke för Sverige. I Limoges
utfördes otaliga arbeten i gropemalj redan under den romanska
tiden, och de spriddes ut öfver alla land inom den västerländska kris-

194. Målning å cdtartafla. Ganthem, Gottland.

tenheten (fig. 199). I Sverige finna vi Limoges-emaljer å relikskrin och
krucifix (se i det följande).

Ännu under 1300-talet blomstrade emaljtekniken. Pa en paten från
Västerås domkyrka förekommer bilden fig. 200, fint graverad och omgifven
af emalj. Tack vare välmenta uppsnyggningsåtgärder har emaljen blifvit
till allra största delen förstörd. I figuren ha luckorna blifvit fyllda.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 06:55:08 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/hhkykonst/0116.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free