- Project Runeberg -  Den kyrkliga konsten under Sveriges medeltid. En kortfattad öfversikt /
112

(1907) [MARC] Author: Hans Hildebrand
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

202. Broderi från Biskopskulla, Uppland.

Mot slutet af medeltiden nöjde man sig ej med att låta broderiet
vara en art af målningskonst, man ville äfven få in npphöjda figurer,
således låna något från skulpturens område. När Kristus hängande på
korset framställdes, uppstoppades kroppen, så att det blef en
framställning i relief. Stoppningen gjordes dålig. Grenom mässhakens bruk, ännu
mera genom en ovårdsam behandling, när den icke var i bruk, blef
stoppningen rubbad, och gestalten blef därigenom vederstygglig.

Som prof på broderier från 1300-talet meddelas här en på rödt
siden utan bottenfyllnad utförd bild å en korkåpa, tillhörande Uppsala
domkyrka (fig. 204).

Från 1400-talet må ock meddelas ett prof, en del af det kors, som
förekom å mässhakens ryggstycke: jungfru Maria sitter på en tron,
hållande barnet slutet intill sig, bakom henne hålles af tre änglar ett
draperi (fig. 205).

I böcker skrifna under medeltiden plägade man teckna öfverskrifter
med rödt — rödt heter på latin rubrum, och däraf har ordet rubrik

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 06:55:08 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/hhkykonst/0122.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free