- Project Runeberg -  Den kyrkliga konsten under Sveriges medeltid. En kortfattad öfversikt /
140

(1907) [MARC] Author: Hans Hildebrand
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

som möjligt (fig. 248). Hurudana likkistorna voro under medeltidens
senare skeden, veta vi icke, eftersom inga blifvit bevarade intill våra
dagar. Inne i kyrkan murades under golfvet rektangulära rum, i
hvilka de döda lades ned. Rummet täcktes med en stenhäll, å hvilken
plats fanns för inskriften, ibland för bilder, åtminstone för ett kors.
Ute på kyrkogårdarna hade grafstenarna i gammal tid ibland en upp-

249. Grafsten. Sorunda, Södermanland. 250. Grafsten. Ugglum, Västergötland.

höjd rygg (fig. 249) ibland en tresidig öfre yta (fig. 250). Ibland restes
vid hvardera änden af grafstenen ett i sten hugget kors. Det
prydligaste exemplet på sådana massiva grafvårdar är den, som vid eller
i den hel. Botvids kyrka i Södermanland sattes till minne af hans
broder, som byggde den ursprungliga kyrkan å fädernegården (se i det
föregående fig. 96).

Den vanligaste formen för grafstenen var emellertid den plana, i
början smal, rektangulär eller med de två långsidorna närmande sig

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 06:55:08 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/hhkykonst/0150.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free