- Project Runeberg -  Den kyrkliga konsten under Sveriges medeltid. En kortfattad öfversikt /
192

(1907) [MARC] Author: Hans Hildebrand
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

hafva genom ovarsamhet eller direkt våld sönderbrutits eller
bortryckts. När man ser ett sådant altarskåp på nära håll, märkas
bristerna. Om altarskåpet bevarar sin gamla plats på altaret, kan
församlingen, samlad i kyrkans långhus — i koret sitta i regeln endast
få personer — icke märka de brister, som förekomma. Det är därför
det bästa att låta altarskåpet vara i fred. Dess brister kunna icke på
minsta vis störa andakten — ingen tänker på dem. Att döma efter
den erfarenhet man haft i Tyskland fordrar en god restaurering af ett
större altarskåp med många figurer tusentals kronor. Det måste vara
en mycket rik församling, som kan bekosta ett sådant ärligt arbete,
och intet fuskarbete får förekomma. Jonsbergs kyrka i Östergötland
hade en gång från den närliggande Häradshammars kyrka förvärfvat
ett altarskåp af flamländskt ursprung — således från början af
1500-talet. Det ansågs bristfälligt och lämnades därför till en förgyll are i
Norrköping att »renoveras». Till all lycka erhöll jag, ehuru väl sent,
underrättelse om den pågående vandalismen. Altarskåpet finnes nu i
Statens Historiska Museum, och hvar och en kan se, huru ohyggliga
de — till all lycka — få i Norrköping s. k. renoverade figurerna äro
i jämförelse med dem, som fått behålla den ursprungliga fina, delikata
färgbehandlingen och förgyllningen. Detta altarskåp är sålunda i ej
ringa stor grad fördärfvadt. *

Skola så fina restaureringsåtgärder vidtagas, som ett altarskåp
kräfver, måste sakkunskapen tillmätas det rätta utrymmet. Församlingens
medlemmar äro i regeln inkompetenta att i detta afseende afgifva något
fullgiltigt yttrande.

En del personer hafva tagit någon kännedom om konst och anse
sig därför vara fullt berättigade att uttala sig och fordra gehör för
sina uttalanden med afseende pä kyrkornas konstnärliga utstyrsel.
Många lyssna till deras omogna uttalanden. Här gäller ordstäfvet:
»Gud bevare oss för våra vänner.»

Att i få ord säga, huru en restaurering af en kyrka eller af
kyrkliga inventarier skall utföras, är omöjligt. Det är så mycket som
beror på de särskilda omständigheter, som hvart fåll erbjuder. Det är
t. ex. af praktiska skäl fullt berättigadt att yrka på, att kyrkans bänkar
göras öppna, d. v. s. utan dörrar, hvilka, i händelse af en panik, kunna
blifva hinderliga, när ögonblicken äro få för att finna räddning. Men
därför böra icke alla bänkdörrar dömas till undergång. När i en kyrka
bänkdörrarna äro prydda med de tidigaste alstren af Per Hörbergs
målarverksamhet, är det en vandalism att ommåla eller borttaga dem.
Ibland utgör bänkdörrarnas utstyrsel ett helt med kyrkans utstyrsel i
öfrigt, såvidt trä därför blifvit användt; då är det ett fel att bryta
denna enhet, hvilket, trots protester, skett i Kristinekyrkan i Falun.
De vackraste kyrkobänkarna i vårt land förekomma i Kristianstads

* Man kan med försiktighet fästa delar af den kritgrund, å hvilken målningarna äro
utförda.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Fri Feb 4 13:46:47 2022 (aronsson) (download) << Previous Next >>
http://runeberg.org/hhkykonst/0202.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free