Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - En rysk unionsfråga - Den lillryska nationalitetsrörelsens ursprung
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>
Below is the raw OCR text
from the above scanned image.
Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan.
Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!
This page has been proofread at least once.
(diff)
(history)
Denna sida har korrekturlästs minst en gång.
(skillnad)
(historik)
man vers på nationalspråket vid högtidliga tillfällen,
man uppförde skoldramer alldeles som hos oss och
i Tyskland. Frukten af den väckelse, som denna
visserligen något skolastiskt anlagda akademi gaf
den sydryska intelligensen, var en ganska rik litteratur
af krönikor och memoarer, som behandla
kosackkrigen och ännu ej alla äro utgifna.
I Kiev erhöll utom andre den berömde hetman
Bogdan Chmelnitskij sin bildning. Att kosackernas
höfdingar visst icke alla voro sådana råe barbarer,
som man vanligen tror, visas bl. a. af de latinska
autografer, som efter dem ännu förvaras i arkiven
från Karl XII:s tid. Den kievska akademien hade
dessutom en stor betydelse för tsar Peters omdaning
af det ryska samhället. Man har med rätta
framhållit, att den västeuropeiska kulturen långt före hans
tid hade öfver Lillryssland banat sig väg till Moskva,
och att han måste söka sina förnämste andlige
medhjälpare just från denna del af sitt rike. Före 1754
fanns från hans dagar knappt en enda biskop af
moskovitisk härkomst i hela det nyorganiserade
väldet. Det seminarium, som hans broder, tsar Feodor
Alexejevitsch, hade inrättat (1679) i Moskva, kunde
ej på länge täfla med den äldre högskolan i Kiev.
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>