Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - VIII. Det formelle Autoritetsprincips Opløsning
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>
Below is the raw OCR text
from the above scanned image.
Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan.
Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!
This page has been proofread at least once.
(diff)
(history)
Denna sida har korrekturlästs minst en gång.
(skillnad)
(historik)
den vender sig fra Antiken til det gamle Frankrig.
Ogsaa med Hensyn til det Nationale var
Chateaubriand den, der havde gaaet i Spidsen,
hans Skildringer af de gamle Galler i «Martyrerne»
vare de første Forsøg i den Art og paavirkede
efter Augustins Thierry’s egen Tilstaaelse
endog den senere Forfatter af «Merovingernes
Tidsalder», men selv dette Element, det
hjemlige, var nyt og fremmed i fransk Poesi og
maatte staae som oprørsk mod Traditionen. Snart
blev med det gammelfranske Indhold alle de
gammelfranske Versformer fornyede. Atter her havde
Chateaubriand gjort Begyndelsen med den henrivende
yndige Sang:
Combien j’ai douce souvenance
Du joli lieu de ma naissance!
La voyez-vous croître,
La tour du vieux croître?
Et le grand mur noir
Du royal manoir?
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>