Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>
Below is the raw OCR text
from the above scanned image.
Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan.
Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!
This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.
42
TILL SCHWEIZ.
som till ”den heliga kyrkan”, till det eller det hospitalet, till
de fattiga, m. m. I alla kyrkor, som nu besöktes, var en
sparbössa framstående, och den bar öfverskriften ”S:t
Peters-penning”. Det var naturligt att äfven protestanterna ville
dertill bidraga, då Sverige under århundraden ingenting offrat
på detta altare. När den stora kopparslanten (ett
femöre-stycke) nedföll i sparbössan, vittnade ett doft ljud att bössan
var i det närmaste tom. Yi fägnade oss dock åt att h. hel.
påfven skulle kunna finna det han ännu har vänner i det
höga norden. Olyckligtvis var vårt bidrag ej mycket egnadt
att upphjelpa den påfliga skattkammarens dåliga finanser;
men många bäckar små etc. Man bör ju också mera se till
gifvarens sinnelag, än gåfvans storlek. Derföre tyckte vi ock
att de fromme bedjarne i S:t Bonifacii kyrka betraktade de
offrande med uppmärksamhet och aktning.
Uti Glyptotheket, eller Museet för den antika skulpturen,
rådde den förträffligaste anordning, i det föremålen voro här
placerade historiskt, så att man från den egyptiska salen
inträdde i den gammalgrekiska, för att derefter möta bilderna
från Greklands blomstringstid. Efter samma princip är
också i viss mån den gamla tafvelsamlingen ordnad, och det är
anmärkningsvärdt att härigenom en viss likhet uti
utvecklingen på båda dessa konstområden blef ganska påtaglig, ehuru
tidehvarfven och föreställningssätten voro så skilda.
Likasom Greklands herrliga skulptur utvecklade sig
gradvis från det egyptiska barndomstillståndet, så utvecklade sig
både Italiens och Tysklands målareskolor utur ett
barndomstillstånd, af naivaste art. Det är dock tydligt att det först
var bekantskapen med de antika bilderna, som bragte
målarekonsten till den höjd, hvilken den uppnådde med Michael
Angelo, Rafael och Italiens öfriga odödliga mästare.
Så som de båda omnämnda gallerierna här äro ordnade
kan man ganska noga följa denna utveckling, enär de
förmedlande länkarne finnas för båda.
Af antik skulptur har München några berömda
originaler, såsom Apollo Citharoedus, en sofvande satyr, m. fl., hvilka
man känner af fotografier och statyetter. Här finnas också
några bronzer af högt värde. I öfrigt finnes en mängd anti-
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>