Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>
Below is the raw OCR text
from the above scanned image.
Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan.
Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!
This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.
MÜNCHENS MALNINGSGALLER1EK.
43
ka konstföremål i fragment eller restaurerade. Man måste
häpna deröfver att den antika kulturen kunnat lemna så
många bidrag till Europas olika gallerier, till trots af den
gräsliga förstöring, hvarför den varit utsatt, med särskild hänsyn
till de ”hedniska” gudabilderna. En och annan räddades väl
derigenom att han erhöll ett kristligt helgons namn, och
sålunda öfverflyttades från den ena olympen till den andra, från
Greklands till det döpta Roms.
I det gamla målningsgalleriet är det isynnerhet den äldre
tyska konsten, som är mycket rikt representerad. Dernäst
kommer den nederländska, af hvilka tvenne kabinetter äro
egnade det ena ensamt åt Rembrandt och det andra åt den
utmärkte koloristen Adr. van der Werff. Dessa små
målningar af Rembrandt äro herrliga. Äfven af v. Dyk finnas flera
utmärkta arbeten. Ingen målare öfvergår dock Rubens i
produktivitet. Här uppfylla hans kolossala målningar ett
par tre stora salar; på samma sätt i Dresden och Louvren,
och sannolikt förekommer han äfven i flera andra museer.
Han måste ha haft en storartad verkstad, med många
arbetare. Skada blott att han haft så obehagliga modeller till
sina många nakna qvinnofigurer. — Münchens stolthet är en
helig Cecilia af Rafael (äktheten dock ifrågasatt), som är
oändligt vacker, samt ej mindre än 7 Murillos, alla
förtjusande, men isynnerhet en flickan, som räknar de pengar hon
fått för sina sålda vindrufvor. Den spanska skolan är i
öf-rigt ej så rikt representerad, men de taflor, som finnas, äro
utmärkta.
En beundrare af de gamle mästarne går ej utan en viss
motståndsanda öfver till de nya. Dock är det nya
Pinako-theket i München egnadt att rubba hans förkärlek till de
förra. Genast vid inträdet i den första salen stannar han
framför Kaulbachs porträtt af konung Ludvig I, ehuru
föremålet förefaller temligen underordnadt. Vid inträdet i nästa
sal studsar man ovilkorligt tillbaka vid anblicken af en stor
målning, utaf högsta effekt. Der ligger en död man på
golf-vet invid en dyrbar bädd; en hög gestalt, som krampaktigt
pressar hatten mellan sina fingrar, betraktar dystert den
döde. Det är astrologen Seni, som inträdt i Wallensteins
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>