- Project Runeberg -  Illustreret dansk Litteraturhistorie / Tredie Bind /
194

(1902) Author: P. Hansen
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - J. L. Heiberg

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has been proofread at least once. (diff) (history)
Denna sida har korrekturlästs minst en gång. (skillnad) (historik)

som det sømmede sig overfor den store Digter. Hvad
Kritikeren har at udsætte paa Tragedien, efter at
han har fremhævet dens vellykkede Sider, lader sig
Alt føre tilbage til den Grundbetragtning angaaende
Kunstarternes indbyrdes Begrændsning, som allerede
i Skriftet »om Vaudevillen« havde affødt den skarpe
Fordømmelse af Dilettanteriet i Kunst og Smag. Naar
Digteren ikke sjeldent overtræder disse Elementarlove,
skeer det af Mangel paa behørig Indsigt i Brugen af
de tekniske Midler, hvormed det dramatiske Værk skal
opbygges, hvilken Mangel atter hænger sammen med Arten
af Oehlenschlägers Evner som Digter. »Da han er vor
første tragiske Digter, saa er det af Vigtighed for
vor Litteratur at fastsætte, hvad der er stort i hans
Exempel, og hvad som derimod ved Efterligning kunde
lede paa en Afvej. Ogsaa ham selv, som den kyndigste
Dommer, tør man vel i al Beskedenhed bede at betænke,
om han ikke i sine Skuespil lader det Lyriske faae
altfor meget Overhaand over det Dramatiske. Hvis
dette er Tilfældet, da kan det let forklares deraf,
at han af Naturen er langt mere lyrisk end dramatisk
Digter. Selv hans bedste Tragedier indeholde
betydelige Fejl, just imod det Dramatiske; og det
kommer upaatvivlelig deraf, at hans Genis naturlige
Retning lader ham opfatte ethvert Stof lyrisk eller
lyrisk-episk; siden at transformere det til dramatisk
Form, kan naturligvis ikke lykkes ham i alle dets
enkelte Dele. Det i teknisk Henseende Fuldkomneste,
som han har præsteret i det Dramatiske, er udentvivl
Sanet Hansaften-Spil og Aladdin, og det kommer deraf,
at den i disse to Digtninger valgte friere Form er
Dramets oprindelige, umiddelbare Skikkelse, hvori
det staaer den lyriske og episke Poesi nærmest, hvis
Elementer endnu ikke have gjennemtrængt hinanden til
den højere Enhed, hvori hvert isoleret Spor af begge
forsvinder. Denne Art af umiddelbart eller abstrakt
Drama kan hverken kaldes Tragedier eller Komedier; thi
paa dette første Trin har den dramatiske Poesi endnu
ikke udviklet sine Modsætninger, men befinder sig saa
at sige endnu i den harmoniske Naturtilstand. Baldur
hin Gode maa vel ansees for det i teknisk Henseende
fuldkomneste af Digterens dramatiske Værker næst
efter hine to, og det har sin Grund deri, at dette
Digt, uagtet det er en Tragedie og følgelig staaer
paa et højere Udviklingstrin, dog ikke er bestemt
for Theatret og følgelig staaer i nærmere Forbindelse
med de lyriske og episke Elementer

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 10:44:52 2023 (aronsson) (diff) (history) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/ildalihi/3/0212.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free