- Project Runeberg -  Illustreret Musikhistorie. En fremstilling for nordiske læsere / Første bind /
45

(1897-1905) [MARC] [MARC] Author: Hortense Panum, William Behrend With: Adolf Lindgren, Valentin Wilhelm Hartvig Huitfeldt Siewers
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

kendt i Northumberland, og Forfatteren formoder, at den er
kommet til Landet ved de danske og norske Vikingers Bosættelse i det
nordlige Storbrittanien1).

Organum er altsaa, som før sagt, et Faktum. Lige saa vel som
Nutidens Islændere kunne glæde sig ved deres Tvisang, lige saa vel
kunne vore Forfædre have fundet Smag i denne Sammensang, der da
ogsaa viser det eneste rimelige Overgangsled fra den enstemmige Sang
til den regulære Flerstemmighed. Intet er naturligere, end at det
første Skridt fra den unisone til den flerstemmige Sang gennem
Oktavsangen netop er gaaet til Kvintsangen, i hvilken alle Stemmer endnu
bestandig følges ad i ens Rytme. Først efterhaanden lærte man i den
flerstemmige Sang at stille forskellige Rytmer op imod hinanden og
opnaaede omsider herigennem at udvikle Flerstemmigheden tilenKunst.

Om man end maa frakende den flanderske Munk Hucbald
Æren af at have opfundet Organum, saa maa man dog derfor ikke
overse denne Lærdes betydelige Fortjenester paa andre Omraader
indenfor den musikalske Videnskab. Blandt disse maa fremfor alt
nævnes hans ihærdige Søgen efter et Middel til omsider i
Toneskriften at tydeliggøre Størrelsen af det enkelte Tonetrin. Ved at
prøve sig frem naaede netop han tidligere end nogen anden til
Erkendelsen af Liniernes overordentlige praktiske Brugbarhed ved
den skriftlige Bestemmelse af Intervalstørrelsen, og blev saaledes,
om end kun indirekte, Grundlæggeren af vort musikalske
Liniesystem; indirekte fordi det foreløbig ikke endnu var Noderne,
men kun Teksten, han fandt paa at sætte i Forbindelse med Linierne.

Foran paa hver Linie anbragte Hucbald et Bogstav, der meddelte
Sangeren, om han ved Overgangen fra det ene Mellemrum til det næste

etc

T our queen
1 O God save7 \ cious 7
o gra
o * etc
y v
p
Irs - a a —
é

God save ouv gra - cious queen

*) Bestemt kan Tvisangen i islandske Haandskrifter kun forfølges tilbage til
det 15—16de Aarhundrede.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 10:48:14 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/ilmusikh/1/0061.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free