- Project Runeberg -  Illustreret Musikhistorie. En fremstilling for nordiske læsere / Første bind /
452

(1897-1905) [MARC] [MARC] Author: Hortense Panum, William Behrend With: Adolf Lindgren, Valentin Wilhelm Hartvig Huitfeldt Siewers
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

storiske Kundskaber. De Kontrapunkt-studerende ydede Martini
en vigtig Tjeneste ved Udgivelsen af sin Esemplare o sia Saggio
fondamentale pratico di Contrapunto, i hvilken han til Belæring
aftrykte en stor og værdifuld Samling Mønstereksempler, hentede fra
klassiske Komponisters Værker.

2) Friedrich Wilhelm Marpurg i Berlin, der baade var
Teoretiker, Kritiker og Historiker. Hans Abhandlung der Fuge
er det mest udtømmende Værk, der eksisterer om
Instrumentalfugaen. Hans Critischer Musikus an der Spree og
Historisch-kritische Beiträge zur Aufnahme der Musik ere vigtige Faktorer i
Datidens periodiske Musiklitteratur, der ved denne Tid raadede
over flere musikalske Tidsskrifter af samme Natur, saasom Scheibe’s
Critischer Musikus, Mitzler’s Musikalische Bibliothek, Joh. Ni c.
Forkel: Musikalisch kritische Bibliothek o. s. v.

3) Johann Philip Kirnberger, der i Orgelspil var Elev af
Sebastian Bach. I sit Hovedværk: Die Kunst des reinen Satzes
behandler han med Grundighed baade Harmonilæren og alle Dele af
Kontrapunktet.

4) Johann Georg Albrechtsberger, især fremragende som
Kontrapunktlærer. Iblandt hans Elever nævnes Beethoven, Mummel,
Weigl og flere musikalske Notabiliteter.

Ogsaa Musikhistorien begynder i forrige Aarhundrede at
optage de lærdes Interesse. Foruden de historiske Smaaartikler,
der nu og da anbragtes i de periodiske Musik-Tidsskrifter, fremstod
ogsaa en Del større specielle musikhistoriske Værker. I Italien
udkom 1757 Padre Martinus før nævnte Storia della musica i
3 Dele, og kort efter Steffano Arteaga’s: Le rivoluzioni del
Teatro musicale italiano, 2. Bind (1783 og 85). I England bragte
Burney’s1) og Hawkin’s2) Musikhistorier et rigt Fond af
interessante Oplysninger. I Frankrig mødte de la Borde i Aaret 1780
op med sin noget sammenstykkede, men indholdsrige Essai sur la
musique i 4 Bind; endelig findes Tgskland repræsenteret med
Forkel’s flittigt og grundigt udarbejdede, men ikke til Ende bragte
AUgemeine Geschichte der Musik3) og med Gerbert’s for Middel
alderens Musikhistorie saa vigtige De cantu et musica sucra4) og *)

*) 4 Dele, 1776—88.

3 5 Bind, 1776.

s) 4 Bind, 1788—1891.

4 i Bind. udg. 1774.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 10:48:14 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/ilmusikh/1/0476.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free