- Project Runeberg -  Illustreret Musikhistorie. En fremstilling for nordiske læsere / Første bind /
598

(1897-1905) [MARC] [MARC] Author: Hortense Panum, William Behrend With: Adolf Lindgren, Valentin Wilhelm Hartvig Huitfeldt Siewers
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

flittigt Théåtre francaise og søgte dér i Noder at fastholde den
Rytme og de Modulationer, de store Skuespillere anvendte i deres
Tale1). „Det er ikke nok,“ siger han i Essai sur la musique, „at lave
Musik til Ordene, man maa skabe Musikken ud af Ordene
selv.“ Hans Principper var altsaa omtrent de samme som Lully’s,
thi som bekendt dannede ogsaa den store franske Nationaloperas
Skaber sine Melodier paa Grundlag af den modulerede Tale. Der
er kun den Forskel mellem de to Mestre, at Deklamationen ikke hos
den yngre, saaledes som i mange Tilfælde hos Lully, hindrer Melodien
i at udfolde sig frit og kønt. Grétry er tvertimod baade en ypperlig
Deklamator og en yndefuld Melodist2). Hans Melodier kan i
Skønhed maale sig med de bedste italienske Operasange; han havde i
sine unge Dage ikke forgæves studeret Pergolese’s Melodik; det var
den og tillige Studiet af Talesproget, der viste ham Vejen.
Op-traadte Grétry i sine Operaer paa den ene Side som den intelligente
Sanger, var han ikke mindre aandrig som Dramatiker. I hans
Operaer har Personerne ikke, saaledes som den Gang i den store
Opera, Karaktér af stive Marionetter, men de er Mennesker, der lever
og aander, og hver har sine Ejendommeligheder. De to gerrige i
„Les deux Avares“, Slaven Ali i „Zémire et Azor“, Raoul i
„Barbe-Bleue“, er lutter Beviser for Grétry’s ualmindelige Evne til at tegne
Karaktérer. Digteren har kun halvt Æren af at have skabt disse
Typer; det er hovedsagelig Grétry’s Musik, der bringer dem til at
træde saa levende ud af Rammen. Kun paa ét Punkt er Grétry
svag, og det er i Henseende til Harmonien. Hans
Orkesterledsagelse er gennemgaaende altfor spinkel og for lidt gennemarbejdet.
Man mærker paa dette Punkt i pinlig Grad, hvor overfladiske hans
Kundskaber var paa den lærde Musiks Omraade. Gasali’s
Utilfredshed med ham som Elev har sikkert ikke været ubegrundet, thi

*) Den berømte Tragiker Lekain’s Deklamation af: „Il s’en presentera,
gardez-vous d’en douter”, udskriver Grétry f. Eks. saaledes i Noder:

Lento. —

tv — 1 i i N S —i -n
’ i * * i i Ti
^ r r 9 r # # 7 2? H


Il s’en pré - sen - te - ra, gar - dez-vous d’en dou - ter.

2) Ogsaa paa dette Punkt samstemmer Grétry med Diderot og Meningsfæller,
der udtrykkelig fremhæve, at den tekniske Dygtighed kun er én Side af Sagen,
og kun er Middelet til at fremstille den Virkelighedsværdi, som det Ideal
besidder, der har fyldt Kunstneren. (C. Starcke).

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 10:48:14 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/ilmusikh/1/0622.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free