- Project Runeberg -  Illustreret Musikhistorie. En fremstilling for nordiske læsere / Første bind /
633

(1897-1905) [MARC] [MARC] Author: Hortense Panum, William Behrend With: Adolf Lindgren, Valentin Wilhelm Hartvig Huitfeldt Siewers
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Like | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

Blandt de Værker. Hamborgerne opførte her. véd man kun Navn paa dem.
der opførtes paa kongelige Fødselsdage, og af hvilke der derfor foreligger trykte
Tekstbøger. Disse ere:

1) Reinhard Keiser: „Die unvergleichliche Psyche“, med stor scenisk Pragt
opført paa Dronning Anna Sophias Fødselsdag den 16de April 1722. Dette Værk
var af ældre Datum1), men var i Dagens Anledning blevet beriget med en Prolog
og en til Lejligheden passende ny Slutning.

2) Reinhard Keiser: „Ulysses"5 ; rimeligvis komponeret fra ny til Frederik
den fjerdes Fødselsdag, den Ilte Oktober 17223). Denne Opera har for os danske
en ganske særlig Interesse, for saa vidt som den ifølge Ravn’s Formodning gav
Holberg Idéen til sin berømte Parodi „Ulysses von Ithacia, eller en tysk
Komedie". Rettede Holberg i dette Værk end i Særdeleshed sin Satire imod de tyske
„Haupt-u. Staataktionen", har han uden Tvivl samtidig ogsaa haft Tanken paa den
hamborgske Opera, der fra Indholdets Side var i nær Familie med hine
bombastiske Skuespil. Beskyttet af Hoffet var den hamborgske Opera den nylig
oprettede danske Skueplads en slem Torn i Ojet, især efter at den af Kronprinsen
havd<r~opnaaet Tilladelse til at give sine Forestillinger paa Slotsteateret
offent-ligTmod Betaling.

"3) Francesco Conti: „Il trionfo del amore e della costanza" oder „Triumph
der Liebe und Beständigkeit"; opfort paa Kronprinsessens Fødselsdag den 2Snde
November 1722.

4) „Der von Othino, dem Urheber des Dänischen Reiches geschlossene
Tempel des Janus", (Komponisten er ubekendt), var komponeret til samme
Lejlighed, men findes ikke nævnet i Aviserne; Ravn formoder derfor, at dens
Opførelse er bleven opsat til en senere Dag4).

„Den skønne ny Opera", Direktør Kayser præsenterede Hoffet i Januar 1723,
var muligvis

5) „Die Armenier", der af Mattheson anfores som komponeret af Reinhard
Keiser i København.

I sin Artikel om Reinhard Keiser i Bricka’s danske biografiske Leksikon
anfører Ravn endelig ogsaa

6) Reinhard Keiser’s „Antonius, römischer Keiser", som opført i
København. Denne var en Omarbejdelse af en ældre Opera. „Julia".

Der er ikke Tvivl om, at Repertoiret har omfattet tiere Værker end disse,
og at navnlig Keiser har været fyldigt repræsenteret. Kristiansborg Slots Brand
1794 er vistnok Skyld i, at alle de Værker, Keiser skrev for København, paa
„Ulysses" nær, nu er sporløst forsvundne.

I Aaret 1723 forlod Direktør Kayser’s Trup den danske
Hovedstad. til stor Glæde for de danske Skuespillere; men Mindet om
Hamborgerne blev tilbage og bevirkede, at Christian den sjette
Aaret efter Reinhard Keiser’s Død, 1739, engagerede hans Datter,
Sophie Dorothea Lovisa Keiser, som dansk Hofsangerinde. Da

1) Komponeret 1701.

2) En Afskrift findes paa det kongelige Bibliotek i Berlin.

*) Paa Grund af at Madam Keiser blev syg, maatte Opførelsen opsættes i nogen
Tid; Ravn formoder til November.

4) Titelbladet til Tekstbogen medfølger som Bilag.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Fri May 10 18:59:37 2019 (aronsson) (download) << Previous Next >>
http://runeberg.org/ilmusikh/1/0659.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free