- Project Runeberg -  Illustreret Musikhistorie. En fremstilling for nordiske læsere / Første bind /
651

(1897-1905) [MARC] [MARC] Author: Hortense Panum, William Behrend With: Adolf Lindgren, Valentin Wilhelm Hartvig Huitfeldt Siewers
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Like | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

maatte hjælpe sig, som man bedst kunde. Alle, som havde noget at gore med
Teateret og ejede Sangstemme, maatte hjælpe til: Dansere, Sufflører og Statister,
ja selv Latinskolen maatte staa bi med fire syngende Disciple. Trods sin
kostbare Iscenesættelse blev dette Stykke kun Teateret til liden Indtægt og betog
omsider, for et Tidsrum af ti Aar, Direktionen Lysten til at befatte sig med
danske Syngespil.

For den italienske Opera var det særdeles fordelagtigt, at det
nationale Sangspil nu var opgivet for Alvor. Den havde fra 1758—60
kun haft ringe Held, men blev fra nu af støttet paa alle Maader.
Kongen gav den baade et større Tilskud og skaffede den frit Lokale
ved at befale den slaaet sammen med den danske Skueplads. I
Erstatning fik Teateret 5000 Rdl. aarlig, en Sum, der dog ikke paa
langt nær forslog til at dække de Udgifter, der løb med til at
underholde et saa kostbart Foretagende. Det var Sarti, der havde
benyttet sin Indflydelse til at bringe denne Ordning i Stand, og han
blev da ogsaa med en betydelig Gage ansat som den ny
organiserede Operas Kapelmester.

Med Kongen i Ryggen gjorde Sarti alt, for at den ny Institution
fra nu af kunde optræde med Glans. For at hjælpe paa Orkesteret
indforskrev man det pløenske Kapel; der blev ansat flere Korister
og Figuranter, der blev anskaffet ny Dragter og ny Dekorationer,
der blev kort sagt ikke sparet paa noget, for at det udenlandske
Musikskuespil denne Gang kunde præsentere sig for Københavnerne
i sin fulde Pragt. Men ikke desto mindre paaførte den italienske
Opera kun Teateret Tab. De to Sceners Samvirken viste sig hurtigt
at være en fuldstændig fejl Spekulation. Huset var altid langt
tættere besat, naar man spillede dansk Komedie, end naar Italienerne
mødte op i deres kostbare Dragter og sang deres kunstige
Bravur-nummere. 1764 var den danske Skueplads, takket være den Skat,
Kongen havde paabyrdet den med Italienerne, kommet saa dybt i
Gæld, at Direktionen blev nødt til at nedlægge absolut Protest imod.
at den danske Komedie og Operaen mere blev drevne under ét.
Som Følge af denne Indsigelse gav Frederik den femte saa endelig
Ordre til, at den italienske Opera herefter skulde ophøre for
bestandig.

I Januar 1766 efterfulgtes Frederik den femte, som bekendt, af
Christian den syvende, der ung, som han var, satte overvættes
megen Pris paa alle Slags Fornøjelser. Ligesom sin afdøde Moder,
Dronning Lovise, elskede han Musik og lod allerede som Barn
jævnlig opføre Koncerter i sit Gemak. Hofkoncerter, især Kammer-

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Fri May 10 18:59:37 2019 (aronsson) (download) << Previous Next >>
http://runeberg.org/ilmusikh/1/0679.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free