- Project Runeberg -  Illustreret Musikhistorie. En fremstilling for nordiske læsere / Andet bind /
202

(1897-1905) [MARC] [MARC] Author: Hortense Panum, William Behrend With: Adolf Lindgren, Valentin Wilhelm Hartvig Huitfeldt Siewers
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

Paa underlig Vis maa Mozarts Sjæleliv have været fyldt af
modstridende Stemninger, da lian paa denne Tid skrev
Tryllefløjten (fra Marts — Eftersommeren 1791), den halve Dag
indespærret af Sehikaneder i Havepavillonen ved Theater an d. Wien —
i Fantasien hævende sig til de ideale Højder, som Tempelmusiken
er Udtryk for — og om Aftenen følgende Sehikaneder til Gilder,
hvor Mad og Drikke var Hovedsagen og Gemytligheden ikke af den
fineste Art. I saadanne Timer summede sagtens Papagenos
wiener-muntre Viser i hans Hoved.

Det var nemlig Sehikaneder, der engagerede Mozart til at
komponere Tryllefløjten (Die
Zauberflöte). Emanuel
Sehikaneder var fra
Salzburger-Tiden
bekendt med den
Mo-zartske Familie. Han
var noget af et
Musiktalent, en ivrig
Theater-mand, men et
smagløst halvdannet
Menneske og en
uforbederlig Spekulant i Folks
daarlige Lyster. Hans
Liv var en omrejsende
Theaterdirektørs,
vekslende mellem Held og
Uheld, iøvrig var han
Fraadser og
Kvindeven, ødsel naar han
havde Penge, Snyltegæst, naar han ingen besad1). Idette
Øjeblik trængte han til Penge, og Mozart skulde hjælpe ham til at
realisere en udmærket Idé: Opførelsen af en Trylleopera. Man
kunde undre sig over, at Mozart gik med til Samarbejde med

und nach hinein rutschen und sage immer Stu — Stu — Stu! — aber mit
einem genissen Nachdruck, den dieses so viet bedeutende Wort fordert, und
bei dem letzten schneller: gute Nacbt, Mauserl, schlaf gesund. Nun glaube
ich so ziemlich was dummes (fur die Welt wenigstens) hingeschrieben zu
haben — fiir uns aber, die wir uns so innig lieben, ist es gewiss nichts
dummes ...“

l) Sehikaneder døde 1812 sindssyg og fattig.

Fig. 44. Mozart i hans sidste Leveaar (Litografi af Lehmann,
efler en Tegning af Mozarts Svoger, Lange).

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 10:48:38 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/ilmusikh/2/0218.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free