- Project Runeberg -  Illustreret Musikhistorie. En fremstilling for nordiske læsere / Andet bind /
613

(1897-1905) [MARC] [MARC] Author: Hortense Panum, William Behrend With: Adolf Lindgren, Valentin Wilhelm Hartvig Huitfeldt Siewers
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

talitet. Og som Led i Undervisningen vil disse Lieder ohne Worte
i lange Tider gøre deres uvurderlige Nytte.

Omtrent lige saa skattede af Samtiden var Mendelssohns Sange.
Enkelte af dem er — i alt Fald i Tyskland — blevet virkelig
folkelige (fremfor alle Es ist bestimmt in Gottes Rath), men i det Hele
kan de ikke sættes saa højt. De er oftest ikke baaret af nogen
stor Stemning eller virkelig Fordybelse i Digtet, der tilmed
undertiden valgtes lidet kræsent. Mendelssohn staar egentlig kølig og
fornem ved Siden af Digtet, han forsyner det med sin smukke, let
syngelige Melodi, men han lægger først og fremmest Vægten paa
det musikalsk korrekte — hvorfor han endog trods sin Kultur kan
støde an mod Prosodiens Love — og han undgaar Tekster af en
stærk lidenskabelig Karakter og vover sig ingensinde — saaledes
som Schumann — ud til Æmner, der ligger udenfor eller paa
Grænsen af, hvad man hidtil har anset for egnende sig til musikalsk
Behandling. Aldrig kunde det falde ham ind at give sig i Kast med
Heines svidende Lidenskab eller skærende Ironi.

Et Afsnit af Mendelssohns Sangmusik har haft sin store
Betydning i Rækken af hans folkelige, opdragende Kompositioner, det
er hans Korlyrik. De brede, virkningsfulde Kor i Oratorierne gjorde
disse til yndede Numre ved de store tyske Musikfester, den
fortræffelige Kantate Walpurgisnacht — vel Mendelssohns hedste
Vokalarbejde — blev sunget ligesaa gærne ved dilettantiske som ved
professionelle Musikopførelser, og det samme gælder hans talrige
Smaakor for blandede Stemmer eller for Mandsstemmer. Her har
Mendelssohn givet sit Folk en kærkommen Skat, som det med saa
meget større Glæde endnu tærer paa, som ingen af hans Efterfølgere
paa dette Felt har overgaaet ham. —

Medens Mendelssohn var Akademikeren med kun et vist lettere
Drag af Romantik, stod Schumann som Romantikeren fremfor alt,
Romantikeren i en renere Skikkelse end nogen hidtidig Musiker
havde været det — og i Grunden mere end nogen senere skulde
blive det.

Schumann er Romantiker ifølge Temperament og ifølge bevidst
Reflektion. Han er Romantiker gennem sin Opposition mod de
samtidige tomme Efterklassikere og mod det fade, fordærvelige
Virtuosvæsen; han vender sig mod den bedste gamle Kunst og han
bygger paa denne Grundvold (Bach, Beethoven, Schubert) sine
Værker op som bevidst Protest mod Samtidens Kunst. Saaledes kan

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 10:48:38 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/ilmusikh/2/0639.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free