- Project Runeberg -  Illustreret Musikhistorie. En fremstilling for nordiske læsere / Andet bind /
700

(1897-1905) [MARC] [MARC] Author: Hortense Panum, William Behrend With: Adolf Lindgren, Valentin Wilhelm Hartvig Huitfeldt Siewers
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

Nibelungensagnet var et poetisk Stof, hvis kunstneriske Benyttelse
saaat sige laa i Luften. Den bekendte højtansete Æstetiker Vi scher
havde fremdraget det og endog planlagt det dramatisk (1844):
Nibe-lungenlied .. . sprudler af herlige musikalske Motiver, har længe
ventet paa sin Komponist, ja fordrer ham bydende, skriver han.
Schumann, Mendelssohn og Gade havde kredset om dette
Komponistkald, den sidste endog naaet saavidt, at han havde ladet
Forfatterinden Louise Otto skrive en Tekst (der behandler Sagnet
ganske i den traditionelle Operastil), og en Heinrich Dorn skrev
lidt senere (1854) en Nibelungen-Opera.

Wagner havde længe følt sig draget af Siegfrieds herlige
Skikkelse. og den »henrykte ham fuldstændig, da det lykkedes ham at
befri den for alle senere Iklædninger og se den i sin rene
menneskelige Tilsyneladelse". Han erkendte nu Muligheden af at gøre
ham til Helt i et Drama, hvad han ikke var faldet paa, saalænge
han kun kendte ham fra det middelalderlige Heltedigt.
Omfattende Studier af Oldtidens tyske og nordiske Sagn var gaaet
forud, forinden Wagner gav sig i Lag med Udarbejdelsen af
Siegfrieds Tod, som skreves i stavrimede Vers, de, »i hvilke Folket
selv digtede, den Gang det endnu var Digter og Mytheskaber"
(Wagner). Digtet var ene Udtryk fra Wagners Trang til at prøve
sine kunstneriske Kræfter og til at genskabe sit Folks Sagndigtning,
den han nu endelig havde valgt som Genstand for sin Kunst med
Forbigaaelse af historisk Stof. Nogle enkelte musikalske Skitser
opstod samtidig1), men om Udarbejdelse deraf med en Opførelse

allerede medens Gade var i Leipzig og altsaa før 1848. beskæftigede sig
med Nibelungenåigtet og de tilsvarende oldnordiske Sagn, som Wagner alt
da erklærer langt dybere end de gammeltyske.

*) Det ældste Embryon til Nibelungen-Musiken er ifølge Tappert det lille
Fugato over Siegfrieds Hornmotiv — efter Forspillet til Götterdämmerung,
Langt tilbage kan ogsaa Valkyriemotivet føres; allerede 1852 findes Skitsen
Gesang der Walkuren i denne Skikkelse;

Nach Su • den wir zie - hen,

Sie - ge zu zeu - gen,

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 10:48:38 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/ilmusikh/2/0728.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free