Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>
Below is the raw OCR text
from the above scanned image.
Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan.
Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!
This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.
722
Femte tidsrum 1869—1890.
stod sig godt paa den affære. Paa Kristiania theater har stykket
gaaet omtrent halvhundrede gange, paa det kgl. theater i
Kjøbenhavn omtrent firti gange. Der er en Skjæbne, som ikke mange
skuespil oplever under vore smaa nordiske forhold. — Men i
Tyskland gjorde stykket endnu større lykke. Der blev det en
begivenhed inden theaterverdenen og gjorde med et slag sin digter til en
berømt mand. Paa et tysk theater — den kongelige talescene i
Bjørnsons fødested.
Miinchen — har det oplevet det fleste antal opførelser, som det
overhovedet har oplevet — over 60 gange, forteller HALVORSEN —
og der gaves vei neppe i syttiaarene en eneste tysk scene af nogen
betydning, som ikke bragte «En fallit» til opførelse.
Hvis man vil forklare denne kjendsgjerning, er det ikke nok at
henvise til den ægte germaniske grundstemning, der har præget det
hele arbeide. Den spillede vistnok en stor rolle. Af de norske
skuespil, hvis opførelse paa udenlandske scener jeg har overværet,
er der intet, jeg har seet blive modtaget med den forstaaelse som
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>