- Project Runeberg -  Illustreret norsk literaturhistorie / Bind II (2det halvbind) /
791

(1896) [MARC] [MARC] Author: Henrik Jæger, Otto Anderssen
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

Jonas Lie. 791

Materialisme» og hans fortælling «Thomas Ross» opfattet fra
ungdommeligt radikalt hold.

Hans to foredrag om «Idealisme og Materialisme» dreiede sig
ikke om disse to modsætninger, saaledes som en strengt filosofisk
begrebsbestemmelse opfatter dem. Materialismen blev populært
opfattet som vantro og prosa, idealismen som tro og poesi. Den
unge pige, der «ler ad Kjærlighed og Kildevand», Priesz og Simonsen,
et par bekjendte Kristiania-mordere fra sekstiaarene, ja selv
idealistiske tænkere som RASMUS NIELSEN og EDVARD VON HARTMANN
blev karakteriserede som materialister, fordi de ikke troede «paa en
eneste fuldkommen Gud eller en eneste fuldkommen Sandhed».
Egentlig talt var det tidens «vanart og dybe fordærvelse», som
JONAS LIE drog tilfelts mod, og han begik den i det slags felttog
yderst almindelige taktiske bommert at ville bringe altfor mange
hoveder under en hat. Tidens Leandere fik indtryk af, at «Den
Fremsyntes» forfatter holdt paa at tåge tjeneste hos Jeronimus.
Men de gode herrer Leandere var fuldstændig paa vildspor. Det
var en kamp i digterens eget indre, der havde bragt ham til at
tåge ordet, et forsøg paa at værge sig mod det nye, som kom saa
braat og saa voldsomt. Selv hin kritiske «gneldrebikje» havde en
følelse af det, naar han i det kritiske referat af det første foredrag
sluttede med følgende ord: «Stærkt og smukt udtalte digteren, at
individet ikke skulde tåge standpunkt ligeoverfor disse Spørgsmaal i
kraft af det tomme autoritetsprincip, men i kraft af personlighedens
indre kampe, som følge af frit valg.»

Aaret efter udkom fortællingen «Thomas Ross», det digteriske
sidestykke til foredragene om idealisme og materialisme. Det var
et direkte angreb paa det nye, der holdt paa at bryde ind ude fra
Europa, og angrebet var specielt rettet mod de nye literære og
sociale foreteelser. De fandt ikke naade for JONAS LIE’S øine, og
han gav dem en saa grundig afhøvling, som han var istand til.

Helten i fortællingen er en ung norsk digter, der vender hjem
fra en stipendiereise i udlandet. Istedetfor at virke udviklende og
forædlende paa ham har denne reise bare gjort ham skade. Han
er bleven blændet af en hel del udenlandsk flitter; han har faaet en
glassplint i Øiet, som bevirker, at han ikke længer ser klart, ikke
længer føler ægte. Hans gamle sværmeri, frøken Katharina Linstow,

Foredrag
om
«Idealisme og [-Materialisme».-]
{+Materi-
alisme».+}

«Thomas
Ross».

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 10:50:03 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/ilnolihi/3/0171.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free