- Project Runeberg -  Betraktelser över första och andra årgången av kyrkoårets högmässotexter /
110

(1931) [MARC] Author: Anders Victor Isaksson With: Alfred Engström
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Like | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Första årgången - Trefaldighetssöndag

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

110

Hurudan man än är, om man är halvidiot, men man har så
mycket självkännedom, att man kan såras av- sin egen synd, då
kan man ock hugsvala® av Jesu nåd, och då blir Jesus kär — se,
där är då redan frukt. Och så länge man lider av sin synd och
fördenskull tröstas med Frälsaren, så bär man frukt, fastän aldrig
så som man ville och borde.

Hur skall man då bliva en fruktbärande gren? — Jo, genom
inympning. Rom. 11: 24. Hur skall detta tillgå? — Jo, vi behöva
känna våra syndasår, så att vi få samvetssår samt tröst i Jesu
försoningssår — sår emot sår. På den vägen bliva vi förenade med
Jesus, bliva fruktbärande grenar i honom.

"’Förbliven ,i mig och jag i eder. Såsom grenen icke kan bära
frukt av sig själv, med mindre han förbliver i vinträdet, så icke
heller I, med mindre I förbliven i mig. Jag är vinträdet, I ären
grenarna; den som förbliver i mig och jag i honom, han bär
mycken frukt, ty mig förutan kunnen I intet göra".

Fem gånger upprepar Jesus "Förbliven i mig" och
"Förbliven i min kärlek". — I Gal. 6: 22 äro några Andens frukter
uppräknade. Men han säger icke: förbliven i frukterna, förbliven i
eder kärlek, fröjd, frid etc. Nej, "förbliven i mig; förbliven i min
kärlek", säger han.

Vad gör vinträdets gren för sitt liv, sin växt och fruktbarhet?
Vad stammen har, det har grenen, därav lever han och av
ingenting annat. — Tänk, vad Jesus äger och har, det hava ock vi, däri
och därav få vi leva. och av ingenting annat. Vi hava hans renhet,
rättfärdighet, helighet, liv och starkhet. Därför, sade han till de
skröpliga, felande lärjungarna: ’ ’Redan nu ären I rena för det ords
skull, som jag har talat till eder."

Vingårdsmannen rensar de fruktbärande grenarna, på det att
de måtte bära mera frukt; och därigenom bliver Fadren
förhärligad. Men de renas icke för att bliva rena, ty det äro de redan.

En trädgårdsmästare kan rensa och beskära ett träd —
vinträdet beskäres otroligt mycket — så att det bär mera frukt, men han
kan aldrig rensa ett oädelt träd, så att det blir ädelt; nej, till den
saken behöves ympning.

Den himmelske vingårdsmannen skär ock ofta så djupt, att vi
råka i ångest och kval. Men det är endast, var så behöves; endast
på det vi må förbliva i Kristus, vårt himmelska vinträd, och bära
frukt i tålamod till Fadrens förhärligande. Snart har han dock
skurit det sista fostringssåret, och då få vi i Sonens renhet med
glädje flytta liem och slippa att med de torra grenarna bli borttagna.

"Där hemma, o, där svida inga sår!
När frälst jag på de gyllne gator går,
ja.pr sjuga skall av hjärtat jubelsång.
Halleluja, det kommer nog en gång!’’

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Dec 21 12:09:25 2019 (aronsson) (download) << Previous Next >>
http://runeberg.org/isakpost/0110.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free