- Project Runeberg -  Betraktelser över första och andra årgången av kyrkoårets högmässotexter /
146

(1931) [MARC] Author: Anders Victor Isaksson With: Alfred Engström
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Like | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Första årgången - 12 Söndagen efter Trefaldighetssöndag

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

146

27 Söndagen efter Trefaldighetssöndag.

Matt. 12: 33—37.

Idagens text fritager Jesus sig från en grov beskyllning, som
fariséerna av uppsåtlig ondska slungade mot honom. Sedan söker han
väcka dem över denna deras ondska samt erinrar dem, att de voro
ansvariga varelser, som en gång måste göra räkenskap icke blott
för sina gärningar utan ock för varje fåfängt ord.

Herren Jesus hade gjort ett stort underverk, en mycket god
gärning. Han hade återställt en man, som var besatt av djävulen,
och som därtill och kanske just därigenom var både döv och stum.
Nu kunde icke fariséerna förneka, att det var en god gärning. Men
det oaktat vilja de göra Jesus till en ond människa, till en satans
medarbetare, som handlade i hans namn och kraft. De sade: ’
’Denna utdriver icke de onda andarna utan med Beelsebub, de onda
andarnas furste."

Jesus visar dem då, att om de skulle i sin dom, i sitt omdöme
och inför folket göra Jesus till en så ond människa, så måste de ock
göra hans gärningar till onda gärningar, d. v. s. de måste kunna
bevisa, att hans gärningar voro onda, voro av djävulen. Det är i
denna avsikt han framställer bilden om trädet och frukten, vilken
bild t. o. m. det okunniga folket förstod och som även fariséerna
förstodo, fastän de försökte bryta udden av den bevisande liknelsen
genom att av honom begära tecken på, att han var den gode Messias.

"Gören antingen trädet gott och dess frukt god, eller gören
trädet dåligt och dess frukt dålig; ty av frukten känner man trädet".
Bilden är enkel och talande. Ty "ett gott träd kan icke bära ond
frukt, icke heller kan ett dåligt träd bära god frukt." Matt 7: 18.
Av frukten har man således ett osvikligt vittnesbörd om, hurudant
trädet är. När fariséerna i sitt inre erkände Jesu gärningar för
goda, så hade de ju varit pliktiga erkänna även frambringaren av
dessa gärningar såsom god. Men att de icke så gjorde, det visar,
att de voro till den grad onda, att de ,icke ens kunde tala något
gott.

Han säger: "I huggormars avföda, huru kunnen I tala något
gott, då I ären onda? Ty varav hjärtat är fullt, därav talar
munnen. Den goda människan frambär gott ur hjärtats goda förråd,
och den onda människan frambär ont ur sitt onda förråd". — I
sanning ett stort och nådefullt förråd av "gott", som blivit framburet
från Jesu inre. Det är icke hyckleri med det goda, han framburit,
utan det har kommit ur hans "inre".

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Dec 21 12:09:25 2019 (aronsson) (download) << Previous Next >>
http://runeberg.org/isakpost/0146.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free