- Project Runeberg -  Betraktelser över första och andra årgången av kyrkoårets högmässotexter /
159

(1931) [MARC] Author: Anders Victor Isaksson With: Alfred Engström
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Första årgången - 16 Söndagen efter Trefaldighetssöndag

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

159

27 Söndagen efter Trefaldighetssöndag.

Joh. 11: 1—45.

Dagens text berättar för oss om Lasari sjukdom, död och
uppväckelse. Händelsen är gripande och lärorik och utgör ett kraftigt
bevis för Jesu gudom.

Vi sågo förra söndagen, att de tre syskonens hem i Betanien var
ett kärt hem för Jesus. "Och Jesus älskade Marta och hennes
syster och Lasarus". Om Jesu vänner skulle vara fritagna från nöd,
så skulle de tre syskonen i Betanien vara det. Men dagens text
visar, att de icke voro det, vilket bör erinra oss om, att nöd icke är
onåd utan i stället nåd.

Ingen människa förstår att rätt värdesätta Herrens tjänares
insats i Guds rike. Dem vi mena hava uträttat mycket till Herrens
ära, trode hava uträttat ganska litet — och tvärtom.’ Marta är
framstående såsom tjänande, Maria såsom hörande, men om Lasarus
står ingenting annat, än att han blev sjuk och dog. Och det var
ingenting synnerligt eller ovanligt, emedan det händer varje
människa. Det synnerliga och ovanliga var, att han uppväcktes; men
därtill medverkade icke han. Man skulle alltså kunna tänka, att
Lasarus varit betydelselös för Guds rike. Men då finna vi tvärtom,
att han tjänat till Guds förhärligande mer än hans bemärkta
systrar och många andra Herrens tjänare. Jesus säger: "Denna
sjukdom är icke till döds utan till Guds förhärligande, på det att Guds
Son må därigenom varda förhärligad."

Denna avsikt hade vunnits genom Lasarus i så hög grad, att,
så snart Lasari namn nämnes, tanken genast går från Lasarus och
till Jesus och hans stora makt, som han bevisade genom att
uppväcka; honom från de döda.

Lasarus blev sjuk, men hans systrar hade en mäktig vän, som
de hade förtroende för. De visste, att de icke behövde nödga honom
med några bevekande ord, utan de sände endast detta bud till
honom: "Herre, se den du har kär, ligger sjuk".

Jesus kan dock, där det befrämjar Guds förhärligande och
vårt väl, dröja med hjälpen ,så att de mest troende bliva
förtvivlade. Så gjorde han här. "När han hörde, att han var sjuk, förblev
han väl ännu två dagar på det ställe, där han var". Under tiden
hann Lasarus att både dö, begravas och börja övergå till
förvandling. Och först sedan allt hopp var ute, kom han.

Vi kunna tänka oss vilken nöd de båda systrarna nu voro uti.
Först saknaden efter brodern, så kanske brödbekymren, därnäst
missnöje mot Jesus, som uteblev, och till sist självrannsakan oeh själv-

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Wed Dec 20 20:01:43 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/isakpost/0159.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free