- Project Runeberg -  Betraktelser över första och andra årgången av kyrkoårets högmässotexter /
195

(1931) [MARC] Author: Anders Victor Isaksson With: Alfred Engström
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Like | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Första årgången - Kyndelsmässosöndagen

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

195

utan han kräver först och främst, att vi äro rena till hela vår
varelse, och att vi älska Gud över allt annat samt vår nästa såsom oss
själva. Och detta har han klart och tydligt sagt oss i sin heliga
lag. Han har ock sagt oss, vilken dom han har fält och aldrig
tagit åter över alla, som icke till hela deras varelse motsvara hans
krav. Den domen lyder så: ’ ’Förbannad vare var och en, som icke
förbliver vid allt det, som är skrivet i lagens bok, så att han
håller det."

Om nu icke Guds Ande med sitt ljus över lagens krav och dom
får tränga in i syndarens hjärta och samvete, så behöver den
syndaren icke nåden såsom samvetströst och kommer således icke in i
trosgemenskap med Kristus utan går förlorad. Men där lagen under
Andens ljus över dess krav och dom tränger in i syndarens samvete
och hjärta, där bliver det — ja, kanske försöksarbete att upprätta
sin egen rättfärdighet. Men det slutar dock, om Anden får råda
och leda, med hopplöshet på sig själv och allt eget arbete. Paulus
bekänner om sig med avseende på detta arbete: ’ ’Synden levde upp,
ocli jag vart död." Rom. 7: 9, 10. Och doktor Rutström bekänner
om sitt arbete i denna sak:

"Sist gav jag mig förlorad
och tänkte i min nöd:
Kanske jag är utkorad
av Gud till evig död".

Under sådana omständigheter är det endast den fria,
oförskyl-da försonings- och frälsninsnåden i Kristus Jesus, vår dyre
Frälsare, som kan hjälpa och undsätta den nödställda och skuldbelastade
syndaren. Och vår text talar ock med kraftiga ord om denna nåd.
Den säger om det eviga Ordet, som vart kött och bodde bland oss
full med nåd och sanning: "Av hans fullhet hava vi alla fått, och
nåd för nåd — nåden och sanningen kommo genom Jesus Kristus."

Hade icke Jesus kommit såsom vår försvarare, återlösare och
Frälsare, så hade ingen nåd funnits för syndare. Och om någon
ändå hade talat om nåd för syndare, så hade det icke varit sanning
i det talet. Sanningen i detta avseende såväl som nåden hava
kommit genom Jesus Kristus. Yi må icke låta intala oss, att det
finnes frälsningsnåd utom Jesus Kristus. Det finnes ingen sanning i
ett sådant tal.

Nåden står i sammanhang med att han, som var Ordet och var
hos Gud och var Gud, vart kött och gjorde sig ansvarig för alla
människors synder oeh skulder oeh tog dess dom och förbannelse
samt gottgjorde för allt, led allt och försonade och utplånade alla
människors synder och skulder och därigenom friköpte oss alla från
lagens förbannelse. Och emedan Ordet var redan i begynnelsen, så
har ock nåden varit från begynnelsen och från evighet. Inför Guds

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Dec 21 12:09:25 2019 (aronsson) (download) << Previous Next >>
http://runeberg.org/isakpost/0195.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free