- Project Runeberg -  Betraktelser över första och andra årgången av kyrkoårets högmässotexter /
364

(1931) [MARC] Author: Anders Victor Isaksson With: Alfred Engström
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Like | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Andra årgången - 14 Söndagen efter Trefaldighetssöndag

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

364

26 Söndagen efter Trefaldighetssöndag.

Luk. 4: 23—30.

Dagens text utgör en del av den första predikan, som Jesus höll
i sin fädernestad Nasaret. Han hade då predikat många
gånger och gjort många underverk på andra platser, såsom ock Lukas
säger i kap. 4: 14, 15. Lukas berättar således i förväg om detta
Jesu besök i Nasaret. Även av Matt. 13: 54—58 och Mark. 6: 1—6
se vi, att händelsen hör till en senare tid av Jesu of fen liga
verksamhet,

Jesus var född i Nasaret. Nasaréerna kände således både
honom och hans moder och bröder. Han hade levat ibland dem i nära
30 år utan att göra några uppseendeväckande underverk. Det var
nog svårt för dessa, att i denne Jesus, som var uppväxt ibland dem,
kunna igenkänna Messias. Fördomarna för honom voro icke fullt
så <-tora på andra orter. Därför verkade han i Judéen, till dess
ryktet om honom nådde till Nasaret. Han gick till Jerusalem vid
påsken i april (Joh. 2: 13) och kom till Samarien i december eller fyra
månader före skördetiden (Joh. 4: 35) vilken började i april. Alltså
hade van varit i Judéen omkring 8 månader. ’ ’När han nu kom till
Galiléen, mottogo galiléerna honom, emedan de hade sett allt, vad
han hade gjort i Jerusalem vid högtiden, ty de hade ock själva
kommit till högtiden." Joh. 5: 45. I Nasaret blev han dock icke
mottagen ; de sökte i stället att döda honom.

Det var hans sedvänja ända från barndomen att på
sabbatsdagen gå in i synagogan, där de heliga skrifterna lästes. Denna gång
blev ban föreläsaren. Oeh då han öppnade boken, upprullade den
kring en stav lindade pergamentrullen, fann han den sköna,
evangeliska profetian, som handlade om hans sändning och uppdrag i
världen, nämligen Es. 61. Över denna text talade han så nådefulla ord,
att alla gåvo honom vittnesbörd och förundrade sig. Men när han
sökte bereda rum i deras hjärtan för nådens ord genom att väcka
och blotta dem och rycka undan deras falska tröst, då övergick deras
förundran till vrede och mordförsök.

Det var deras inre, han blottade, då han sade: ’ ’Visst skolen I
säga till mig detta ordspråk: Läkare, läk dig själv; alla de ting som
vi hava hört, att du har gjort i Kapernaum, gör ock här i din
fädernestad. Men han sade: Sannerligen säger jag eder: Ingen profet är
väl upptagen i sitt fädernesland"; v. 23, 24. Deras fördomar
ökade deras naturliga otro och hindrade Jesus att bevisa sina egna
stadsboar den liåd, han bevisat andra. O, den gruvliga otron, som

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Dec 21 12:09:25 2019 (aronsson) (download) << Previous Next >>
http://runeberg.org/isakpost/0366.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free