- Project Runeberg -  Betraktelser över första och andra årgången av kyrkoårets högmässotexter /
379

(1931) [MARC] Author: Anders Victor Isaksson With: Alfred Engström
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Like | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Andra årgången - 19 Söndagen efter Trefaldighetssöndag

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

•379

han icke gärna vågade tilltala honom. Syftet med hans
bestraffning var att visa, att Jesus icke höll sabbatsbudet i helgd.

Herren lämnade dock icke åt andra att svara för sina
gärningar utan sade till föreståndaren: "Skrymtare". Med detta tilltal
blottar Herren honom och visar, att det var icke hans iver för lagens
hållande, som var anledning till hans klander, utan det var
fiendskap till Jesus, som tog sig uttryck på detta sätt. Jesu heliga,
fläckfria liv stack fariséerna i ögonen. De måste mot sin vilja erkänna
inför sig själva, att de med alla sina stadgar icke kunde leva ett så
heligt liv som han. Det var därför deras lust att komma på honom
med något fel för att förtaga folket den aktning, som de hyste för
Herren oeh för att kunna bringa honom på fall.

Ju flera underverk Jesus gjorde, ju större blev fariséernas
bitterhet emot honom. Ju tydligare sanningen uppenbaras for en
människa och hon motstår den, ju hårdare blir sinnet. Genom att på
så sätt stå Herren emot förblindas man och förlorar
omdömesförmågan. På ett annat ställe står det, att de vaktade på Jesus, om
han skulle hela på sabbaten, att de måtte finna någon anklagelse
emot honom. Han vädjar då t,ill deras eget omdöme, sägande: Vad
är lovligt att göra på sabbaten, att göra gott eller att göra ont, att
rädda liv eller att förgöra det ? Oeh sedan han vid det tillfället
botat en förtvinad hand, "blevo de ursinniga och talade sinsemellan
vad de skulle kunna göra åt Jesus".

Herren känner hjärtgrunden hos alla, och därför kunde han
ock inför den samlade skaran uttala synagog föreståndarens rätta
sinnesförfattning och benämna honom med ordet skrymtare.
Sedan ingår han på att bevisa, att han visste icke hade begått något
sabbatsbrott utan handlat i överenstämmelse med lagen. "Löser
icke var och en av eder på sabbaten sin oxe eller åsna från krubban
och leder den bort och vattnar den ?’’ Var och en visste, att det var i
lagen tillåtet, ja till och med befallt oeh alltså rätt oeh tillbörligt.
"Och denna, som är en Abrahams dotter, vilken satan har hållit
bunden, se, nu i aderton år, borde hon icke lösas från denna boja på
sabbatsdagen?"

"Och då han sade detta, blygdes alla hans moståndare"; v. 17.
Med sin tystnad och blygsel måste de bekräfta, att han handlat i
överensstämmelse med Mose lag.

"Sabbaten är gjord för människans skull och icke människan
för sabbatens skull. Man må göra väl på sabbaten."

Jesu motståndare hade för sinnet att framställa honom som en
brottsling inför folket, men det misslyckades grundligt. I sista
raderna av vår text heter det: ’ ’Och allt folket gladde sig över alla de
härliga gärningar, som gjordes av honom". Lovat vare Herrens
namn!

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Dec 21 12:09:25 2019 (aronsson) (download) << Previous Next >>
http://runeberg.org/isakpost/0381.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free