- Project Runeberg -  J. E. Sars Samlede Værker / Fjerde bind. Portrætter og Essays /
416

(1911-1912) [MARC] [MARC] Author: Ernst Sars
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Om Forholdet mellem Religion og Moral og om den deterministiske eller evolutionistiske Morallære (1886—87)

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

416

Portrætter og Essays

Maade tilsyneladende det Moderskjød, hvoraf al Civilisation
fremgaar.

Hvad der gjælder om Moralen hos Oldtidsfolkene, at den
nemlig var stillet i et Underordningsforhold til Religionen, gjælder
ikke mindre om deres Videnskab, Kunst, Haandverk, Lovgivning,
Statsvæsen o. s. v. Hos Verdens ældste Kulturfolk
repræsenteredes Videnskaben udelukkende af Presteskabet, og den
videnskabelige Granskning var et Underbrug under Theologien. Ingen
vil dog vel paastaa, at Videnskaben har taget Skade ved at sætte
Foden under eget Bord og blive repræsenteret af Mænd uden
Prestevielse. I Middelalderen kaldtes Filosofien «Theologiens
Tjenestepige» og fungerede ogsaa som saadan; nuomstunder
filosoferer man uden at tage det allerringeste Hensyn til de
theologiske «Sandheder» og filosoferer ikke mindre godt for det.
Enhver af de store Kunstarter har fra først af udviklet sig i
den allerintimeste Sammenhæng med den religiøse Kultus; men,
hvad enten man tænker paa den græske Billedhuggerkunst eller
Benæssaneens Malerkunst eller den moderne Kirkemusik, —
overalt gjælder det, at netop der, hvor Kunsten begynder at
blive rationalistisk, d. v. s., hvor den løsriver sig fra det
oprindelige Afhængighedsforhold til Religionen, der begynder
ogsaa dens sande Blomstring. I alle disse Tilfælde har altsaa de
religiøse Forestillinger spillet en Rolle som Stilladserne ved
Opførelsen af en Bygning, der fra først af er uundværlige, men
som tilsidst maa tages bort, forat Bygningen skal kunne komme
til sin Ret.

Historien viser nu, at Forholdet mellem Moral og Religion
forandrer sig paa lignende Maade under Kulturens
Fremadskrid-ning: den religiøse Sanktion, som begynder med at være
nødvendig for Moralen, gaar over til at blive overflødig og ender
med at være ligefrem iveien.

II.

I Nutidens videnskabelige Diskussion spiller den theologiske
Morallære ingen Rolle. Der har været opstillet forskjellige,
indbyrdes afvigende eller ligefrem modstridende Theorier om
Moralens Væsens og Oprindelse, og mellem Tilhængerne af disse
forskjellige Theorier har der været ført og føres der den Dag
idag en livlig Polemik. Men den theologiske Theori hører ikke
nu fortiden med blandt de krigførende Magter, og det er endog
længe siden, at den kan siges at være fuldstændig udmønstret
af den videnskabelige Diskussion. Inden denne er man enig om,
at Moralen ikke har nogen overnaturlig, men en rent naturlig

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 11:45:27 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/jesarssam/4/0418.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free